Jag har köpt petuniafröer men hur sjutton får man ut dom ur den lilla folie och plastade innerpåsen? Det blir ju statisk elektricitet så det är inte lätt vill jag lova! Men det är kul med så många olika sorter av petunia men jag undrar varför mina "egna frön" gror fortare än dom köpta? Är det någon som har en aning? Och förresten att få 5 st frön (inkapslade i nåt vitt visserligen) F1, som kostar skjortan är ju lite konstigt tycker jag men det är ju bara att gilla läget eller att låta bli att köpa dessa!?
Kerran
Christer i Falköping
03-03-2007, 15:14
Å andra sidan så får du ju sticklingar av dem när du toppar dem! På det sättet kan du ju få mängder med nya likadana plantor om du vill. Dessutom, om man tar sena sticklingar på dem, så går de att övervintra. På så sätt kan du ha samma sort år från år om du känner för det!
Christer.
Jonas70
03-03-2007, 18:18
Christer, verkligenbra tips det där med att ta sticklingar av toppskotten.
Christer i Falköping
03-03-2007, 18:30
Detsamma gäller ju för surifinior och millionbells t.ex. De är dessutom fleråriga och, har jag hört, blir ännu bättre andra året. Nu kanske jag förstör för mina före detta kollegor. Men där jag hade min handelsträdgård var det ingen som försökte.
Christer.
ingrid fuxwall
03-03-2007, 19:17
CITAT (Christer i Falköping @ 03-03-2007, 15:14)

Å andra sidan så får du ju sticklingar av dem när du toppar dem! På det sättet kan du ju få mängder med nya likadana plantor om du vill. Dessutom, om man tar sena sticklingar på dem, så går de att övervintra. På så sätt kan du ha samma sort år från år om du känner för det!
Christer.
Hur ska man övervintra dem?
Tack för tipset!
ingrid
ewa zon 3
03-03-2007, 19:20
CITAT (Funny @ 03-03-2007, 15:08)

Jag har köpt petuniafröer men hur sjutton får man ut dom ur den lilla folie och plastade innerpåsen? Det blir ju statisk elektricitet så det är inte lätt vill jag lova!
Ett tips som man kan prova är att öppna påsen försiktigt och hälla i lite torr fin sand och skaka om lite lätt. Sen sår man sanden och fröerna tillsammans på ytan.
/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.