catlady
Satte aubergine "Black Beauty" och tomat "Amish Paste" idag. Är de ljusgroende, och hur varmt vill de ha? Hur lång tid kan jag räkna med att det tar innan de tittar upp?
Lena i Torslanda
De är inte ljusgroende utan ska täckas. Behöver inget ljus förrän de grott. Aubergine minns jag inte hur lång tid det tog men tomater brukar vara ganska snabba - mina sorter tar 7-14 dagar. De gror i rumsvärme, mina brukar stå i ca 20 grader. Vill inte ha under 15 grader när de väl grott för då växer de dåligt.
Jag har inte sått tomaterna ännu eftersom jag inte kan få ut dem i växthuset förrän i mitten av maj. Jag väntar några veckro till.
Jonas70
Mina Auberginer sådde jag för ett tag sedan, ochde grodde rätt snabbt. har för mig att de första tittade upp efter en vecka.
Jag har inte heller sått mina tomater än. Jag tänkte så en hel del sorter (10-15) och är oxå beroende av att kunna sätta ut dem i växthuset relatvt tidigt, för annars kommer de ta alldeles för mycet plats här inne under lysrören. Tänkte nog så nästa helg eller helgen efter det.
catlady
Ok, tack för svar! smile.gif Jag vet inte alls hur många som kommer komma upp så jag satte alla fröna, men jag får väl ge bort om det skulle bli massor..
noora
Jag sådde tomater "Ildi" den 15/2. De har inte grott än. Är det en extra långsam sort? unsure.gif Förra året sådde jag Tiny Tim, de grodde mycket snabbare än chilin i alla fall.
Jonas70
Är det nya fröer du använder dig av, eller?
noora
Fröerna är köpta i år från Impecta. Jag hoppas i alla fall att dom inte är gamla...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon