ewa zon 3
03-03-2007, 15:55
Nu har ena fröställningen på en Cyklamen mognat och stjälken släppte idag när jag skulle vattna.
Fröerna verkar vara på väg att trilla ut.
Ska jag så dom nu? I så fall hur vill dom ha det?
/Ewa
Christer i Falköping
03-03-2007, 16:56
Jag brukar så dem ytligt och varmt. Bra med plast över tills de frott. Det brukar gå fort.
Christer.
ewa zon 3
03-03-2007, 19:04
Tack då sår jag nu
Har läst på lite nu och de står att de ska gro mörkt, gäller det för färska frön också?
/Ewa
Christer i Falköping
03-03-2007, 19:55
Jag har aldrig brytt mig om att de skall ha det mörkt, vare sig med gamla eller färska frön. De gror bra ändå. Det är sällan något frö behöver absolut mörker för att gro.
Christer.
Gloriana
03-03-2007, 20:03
Inte förrän jag började hålla cyklamensådderna i mörker grodde de med någon omfattning. Jag vet inte om det gäller cyklamen som inte är härdiga här i och för sig. Här är en bra länk till allt om cyklamen:
http://www.cyclamen.org/indexCS.html
hade en minicyklam som fick enormt med frön ,satte frön i jorden lite hur som helst blev små plantor av nästan alla frön.sen tröttnade jag på allt och planterade allt ute i trädgården ,tyvärr så slutade det så.har två rhododendron som jag är lite osäker på har läst om dem men ändå ,skall man gödsla på våren ?behövs det gödsel vilket i så fall.......tacksam för svar...
Limeblossom
04-03-2007, 09:10
Hmm...så cyklamen. Vad ni är duktiga, själv är jag jättenöjd över att min har överlevt sen i november och dessutom börjat blomma om igen nu
Christer i Falköping
04-03-2007, 11:24
Det impoinerar mer på mig än att man lyckas få fröna att gro! Jag lyckas aldrig få de rackarna som jag köpt att överleva någon längre tid
Christer.
cyklamen ska ha jämn fuktighet men vet ej så noga om det ,ibland glömde jag att vattna så hela plantan slokade,Vissna blad ska ryckas bort från fästet så inte mögel uppstår,de vill ha rätt så svalt..........men azalean klarade jag inte hade den ute under ett buskage hela sommaren men nej ,,,,,,,,den torkade bort......har nån något tips om det?
Christer i Falköping
04-03-2007, 18:56
Självvattnande kruka. Då gör det inget att du glömmer den ibland. Dessutom bör de planteras om direkt efter köpet, för det finns inte mycket odlingssubstrat kvar i de krukorna, det är därför de torkar så fort.
Christer.