Beran
Hej
Jag har en Konvaljbuske i trädgården som har blivit mossig på stam och grenar. Den har stått lite illa tidigare invid en husvägg. Flyttade busken i höstas till en lämpligare plats, förhoppningsvis.

Undrar nu om någon vet om en Konvaljbuske kan/ska beskäras eller klippas ner så den blir tätare och snyggare.
Jag har letat runt på nätet men inte hittat någonstans om skötsel av en Konvaljbuske.

g.gif g.gif
Big Gardener
Nej, beskärning av konvaljbuske (Clethra alnifolia) är inget jag skulle rekommendera för att "snygga till den". Den kräver skugga, fuktig och lätt sur jord för att utvecklas väl och det är inget man kan kompensera med beskärning. Det skulle vara att man kan ta bort enstaka skadade eller totalt felriktade grenar. Den växer relativt långsamt och kan ibland skjuta rotskott, som man i o f kan gallra bort om det blir för tätt, men den är inget man ska gå särskilt hårt åt enligt min mening.
Hannele
Var försiktig som Big Gardener säger, men om du tycker att du behöver beskära någon enstaka gren,
gör det inte nu, utan på sensommaren, augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon