|
Sickboy
03-03-2007, 19:58
Har vid stugan en ganska stor tomt, varav endast en liten del precis framför huset är klippt gräsmatta, resten är helt vildvuxet.
Har tänkt att försöka hitta på något att göra åt detta, tycker inte om riktigt att ha det så alldeles nära huset. (små barn och ormrisk m.m)
Ett alternativ är ju naturligtvis att göra gräsmatta av alltihopa, men eftersom det är en sommarstuga vill jag inte ha gigantiska gräsmattor att klippa heller. Inte kul att åka ut över en helg och då klippa gräset i en hel dag.
Så frågan är, finns det någon som har någon kul idé om vad jag kan hitta på att göra som när det är gjort inte kräver samma insatser som en stor gräsmatta att klippa?
Alla idéer mottages tacksamt, antingen något man kan göra i hela trädgården eller i en del av den.
Har bland annat funderat på att göra något parti med marktäckande timjan, ett med krypen och kanske lägga något parti med kullersten. Är som sagt bara på idéstadiet ännu, så kom med idéer bara.
Lite gräs blir det väl oundvikligen, och då kanske det finns några bra sorter som växer sakta och inte behöver klippas så ofta?
Sailor Pluto
03-03-2007, 20:17
Va spännande! Om du har barn så vore en frukt-och bäravdelning kanske något att sätta tänderna i? Har märkt att det brukar vara populärt i alla åldrar  .
kerstin z5-6
03-03-2007, 23:14
Gräsmatta ... ganska trist .. inte är det nåt som barnen använder särdeles mycket heller -de gillar gångar , snår av buskar för kurragömma -rinnande vatten  Portaler Klicka på mitt album -kanske får du nåt tips
Sickboy
07-03-2007, 20:33
En frukt - och bäravdelning låter som en bra idé!
Några idéer och tips på hur man kan utforma den på ett lättskött sätt? Mitt mål är ju att ha en trädgård som behöver så lite skötsel som möjligt efter som vi bara komer vara där på helger (och semestern förstås) och då mest på sommarhalvåret.
Givetvis går kommer det ju kräva en viss skötsel vad jag än hittar på, men iallafall.....
Men tips på hur man kan utforma en frukt och bäravdelning i en trädgård bore jättekul, gära bilder om någon har.
Ingen som har fler tips på roliga marktäckande växter som kan täcka lite större områden? Behöver inte tåla att man går på dom....
Ophelia
07-03-2007, 20:49
Men om du vill ha en bär/fruktavdelning så måste ju du ha smultron som marktäckare. Mysigt att kunna plocka en massa goda smultron. Där har du både vita och röda färger att välja på. Ska du in med någon blåbärsbuske kan du ju kanske ha allåkerbär som marktäckare då de gillar sur jord.
För övrigt är det ju beroende på lite hur du har det. Är det torrt, soligt, skuggigt, fuktigt?
Rapchic
07-03-2007, 20:52
min mamma gjorde knappt nått med vinbärsbuskar nu vet jag inte om hon gjorde rätt men det kanske kan vara ett tips iallafall (ta både svarta och röda det blir godast saft att blanda  )
Du skriver att " resten är helt vildvuxen". Vad innebär detta? Är det högt gräs, eller sly eller kanske rentav tät skog. Det kan vara avgörande för vad du bör göra. Berätta lite mer om detta kan vi ge dig konkreta tips.
Du talar om marktäckare. Innan du kan plantera dessa måste marken vara helt fri från ogräs. Ett drygt jobb på en stugtomt.
Hälsningar Cato
Sickboy
07-03-2007, 22:53
Med vildvuxet menar jag högt, tjockt gräs (och andra diverse för mig okända växter). På sina ställen lite sly också.
Marken är relativt fuktig och sluttar svagt över hela tomten. Intillliggande mark är åker och beteshage för kossor.
Träd finns på tomten, ett par ekar, någon björk, ett par tallar och ett par enar. Dessa får vara kvar.
Tomten är som sagt väldigt stor, uppskattningsvis 5000 kvm, så hela tomten blir för mycket att göra.
Det jag tänkte satsa på är marken omedelbart kring huset. Bakom huset är det kanske 10-15m ner till beteshagen, gränsen utgörs idag av ett taggtrådsstängsel, inte så kul...
På ena sidan av huset är det kanske 20m till åkern. Gränsen mot åkern utgörs av en stengärsgård.
På andra sidan av huset är det kanske 30m ut till allmän grusväg. Häremot gränsar ett staket. Från den allmänna vägen finns en grind och en lång grusgång fram till stugan. Denna ska jag försöka rensa upp och göra fin.
Framför huset finns en klippt gräsmatta, denna får väl vara som den är i princip, den är ganska stor som den är.
Snett framför huset finns vildvuxen mark också, gränsar mot grusgången och det som idag är klippt gräsmatta. Detta är ett stort område på säkert 1000kvm. Detta område prioriterar jag inte att göra något åt till att börja med iallafall.
Det finns även ett större förrådshus/magasin på tomten, den klippta gräsmattan går emot detta förråd.
Så det jag vill åtgärda främst är ett område på säg 60x15m ungefär.
Det här med att rensa bort allting innan man kan plantera t.ex marktäckare lär ju förstås bli ett drygt jobb, men jag får vara beredd på en stor arbetsinsats nu för att få det mer lättskött senare antar jag.
Hur funkar det att ta en "genväg" och lägga markduk? Jag har fått en jordfräs, och min tanke är så här: Jag trimmar/slår/sliter eller vad som nu krävs bort allt högt gräs, fräser jorden, rensar bort så mycket det går och jämnar, lägger på markduk och gör hål för mina plantor och täcker duken med "något" (ett lager ny jord, täckbark, grus, vad som passar bäst som underlag till växten, till exempel då krypen eller något annat.
Kan man göra så med bra resultat. Inte över hela tomten givetvis, men i vissa partier?
Det verkar vara en stor härlig tomt du har. Hela den kan du naturligtvis ej hålla ren från ogräs o.s.v.
Jag tror att du ska börja med att klippa fram trevliga stigar med hjälp av gräsklipparen. Börja med högt läge för att sedan klippa ner så kort det går. Sen upptäcker du lättare trevliga ställen där du kan gräva upp lite för att sätta några bärbuskar och ev. smultron. Har du lämpligt träd för gunga? Eller något hemligt ställe för en hydda. Se till att stigen passerar dessa. Du hittar nog även mysiga grill- och fika ställen. Gör lite planerig och plantering där. På så sätt "växer ni in i tomten och kan efterhand komplettera med det ni önskar allt efter ork och intresse. Lycka till! Cato
Helen i Skåne
08-03-2007, 11:04
Ängsmark? Det finns färdig sådan att köpa både som frö och som en sorts "matta" man rullar ut. Singel och kullersten passar väl också till en stuga kan jag tycka, funderar lite eftersom vi har kompisar med stuga och stor tomt. De har delat in tomten i olika "delar" med uteplats och murad grill och runt omkring lite buskage, en avdelning mot en stenmur och hage har fått ett lågt staket och pergola och där odlas i pallkragar, runt huset stora ytor singel och små stenmurar för att dela av gångar osv. På en stor yta bakom ladan har de planterat en lund av äpplen och plommon, tanken är att gräset där så småningom ska bli mer naturligt. De är inga odlingsfreak som saftar och gör allt själv utan det är bara för husbehov när de är där och grillar och lagar mat eller för att ta hem en påse äpplen på söndagen när de åker till stan. Koja till barnen kan man göra av pil som man kan köpa i färdiga förpackningar. De sticks sedan ner i en cirkel och binds ihop i toppen. När de sedan grönskar har du fått en koja! Jag kan i MITT huvud tänka att jag skulle låta naturen närma sig från de olika hållen med vad det växer just där och sedan övergå till trädgård, typ ormbunkar och annat liknande vid muren osv osv... Jisses jag gick igång här på morgonkvisten!  Alla de olika sakerna jag skrivit om kan du säkert hitta i de olika avdelningarna, det finns hur mycket som helst!  Annars får du fråga igen!
Christa
08-03-2007, 18:44
Vad är det för växtzon?
Sickboy
08-03-2007, 22:18
Christa:Stugan ligger i växtzon 5 Helen i Skåne: Det låter precis som det jag tänkt mig, att dela in tomten i olika delar, och göra små gångar och murar och annat roligt. Frågan är vad jag ska plantera i de fält eller partier som uppstår. Ingen som har nån tanke om det jag beskrev ang. markduk, om det funkar att göra så? Det där med en koja av pil lät riktigt roligt faktiskt, var kan man köpa sådana förpackningar som du pratar om? På vanliga trädgårdsbutiker? tror aldrig jag sett något sådant att köpa, fast jag har ju aldrig letat heller förstås...
Helen i Skåne
09-03-2007, 10:27
Jag hittade detta på nätet http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mod...p;articleid=732 längst ner finns ställen där man kan beställa! Angående markduk kan jag inte ge något egentligt svar eftersom jag aldrig provat själv. Men jag har läst om det på flera ställen och där har man resonerat som du så det borde funka. Min tanke är att om du har olika "rum" så kan du få en lägre odlingszon eftersom det skapas mildare klimat med avgränsningar, vet att någon här på Odla håller på med just detta men minns inte vem det är. Prova att söka på mikroklimat eller odlingszoner eller nåt liknande! Våra kompisar har "inget" mellan de olika rummen, alltså mest ängsmark/gräs eller singel. Man kan ju tänka sig buskage också som avgränsare och utfyllnad. Jag är inte så hemma på vad som växer och trivs i din zon tyvärr men det vet du säkert själv. Titta på buskar som redan finns omkring tomten och fyll på med samma, då vet du att de klarar sig och att de passar in. Nu resonerar jag utefter att ni inte ska jobba så mycket när ni är där utan att trädgården och omgivande natur ska flyta ihop. Spännande projekt!
Citat "Ingen som har nån tanke om det jag beskrev ang. markduk, om det funkar att göra så? "
Jag har gjort så som du har tänkt göra med markduk. Först så jordförbättrade jag, plattade till jorden (gick med små steg) sen la jag duken på jorden och klippte ut hål där jag planterade ner träden och växterna. Använde täckbark för att dölja markduken men du kan ju använda annat tex grus om du vill men det är ju inte lika skönt att gå på om du planterar bärbuskar eller fruktträd ;-)
Funkar jättebra, inget ogräs alls!
Lycka till!
Inga från Närke
09-03-2007, 19:57
Du skulle inte kunna ta dit hela släkten som kan vara med och passa och i små bitar elda upp det torra gräset innan våren. Men ni kanske har nära till andra hus m..m så att det kan bli farligt. Men man kan ju dra fram vattenslang och lite hinkar med vatten på olika ställen innan man börjar. Då får du bort det mesta av gräset m.m. och kan lägga på en markduk och fylla på med jord, är det på landet kanske du kan köpa något billass bra matjord och göra lite upphöjda bäddar. Täck med täckbark sedan. Man kan även på de svedda platserna lägga på jord ca 15-20 cm gräs och annat dör under och sedan plantera lite bär och prydnadbuskar. Någon påse med blomfröblandning kan kanske passa vid en sommarstuga så har du blommor under en lång tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|