Full version: Månförmörkelse
Värsjö
Skall ni se den totala månförmörkelsen vid midnatt?

Tyvärr verkar inte molntäcket spricka upp här i norra Skåne så jag får hoppas på bättre tur i februari nästa år.
Gossen Ruda
Här på Västkusten blir det också att kolla om molnen blir mörkare. rolleyes.gif
Netha
Var precis ut och såg att vi har stjärnklart... fullmåne i sydost..
men tror inte att jag orkar vaka så länge att jag ser förmörkelsen. den skulle väl hålla på till tvåtiden
tror jag de sa på radion idag.
Annars så skulle det vara intressant att se när månen förmörkas och sedan blir röd... tror det var nåt sånt de sa.
aanderss
2345 är den som störst
Värsjö
Den totala delen av förmörkelsen börjar lite i tolv och vara ca en timme. Månen blir inte svart utan lite solljus tar sin väg genom jordens atmosfär. Där sorteras de blå strålarna bort men de röda fortsätter till månen vilken då kommer att lysa kopparfärgad.
Netha
Nu var jag ut igen och såg då att ett molnband hade lagt sig precis framför månen. mad.gif
Får hoppas att det flyttar på sig ifall man skulle orka vaka. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jamenvisst biggrin.gif här har vi molnfri himmel och stjärnklart -14gr. så nog ska jag kolla...
Netha
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 03-03-2007, 21:17) *
Jamenvisst biggrin.gif här har vi molnfri himmel och stjärnklart -14gr. så nog ska jag kolla...

Vi har just nu - 5,2° och två smala molnsjok på natthimlen.
Gossen Ruda
Just nu syns månen i en liten lucka mellan molnen, hoppet är inte ute.
Magdis
Här syns månen hur tydligt som helst ikväll så jag ska absolut kika på månförmörkelsen.
zaaritha
Skulle titta, om det vore möjligt--men; här är mulet--som vanligt! sad.gif
ninnisky
Här ser jag månen till och från mellan molnen smile.gif Tyvärr ser det ut som om molntäcket blir tjockare och tjockare....
Piccante
Molnklart än så länge, fast jag ser mer molnslöjor som skymmer än någon egentlig månförmörkelse just nu.
Felicia
Här är helt klart ute (-19 grader) och månen lyser så starkt och syns tydligt så om jag orkar hålla mig vaken ska jag kolla på månförmörkelsen rolleyes.gif

/Felicia
fredwel
...Och nu börjar förmörkelsen synas! rolleyes.gif

Verkar helt klart här. Min 2½-åring envisades med att det var solen han såg genom fönstret när jag nattade honom för ett par timmar sen...

/fredrik
Felicia
Ja, se. Jag trodde det var först mot midnatt det skulle synas men det börjar ju redan nu yes.gif

/Felicia
Alexander-VG-zon3
hur ser det ut ??

här är molnigt ser bara månljuset men ingen måne
Piccante
Springer ut och in och fotograferar, hoppas att det blir en snygg bildsvit. Är lite orolig för moln.
Felicia
Den klara månen har börjat skuggas nerifrån vänster. Syns hur tydligt som helst här, jag sitter i en fåtölj bredvid fönstret med datorn i knät så jag kan kolla hela tiden rolleyes.gif

/Felicia
Alexander-VG-zon3
här har blivit halvklart men tyvärr är det någ försent att se månen nu , där är väl moln än över månen nu . men man ser ju att det är mörkt sen
Alexander-VG-zon3
japp molnen försvann över månen jag såg att den blev mörk , vad roligt . ska den bli röd nu ?? vid 02nåting
Merlin
Yes den är borta, det är beckmörkt cool.gif
Piccante
Blev väldigt mörkt på himmelen!
lissa
Jag missade när den var som svartast..däremot ser jag den röda skuggan som fortfarande syns över nästan hela månen...vacker färg, men synd att jag skulle missa den svarta biten...var den svart länge???
Alexander-VG-zon3
den är svart nu med !!
från 23.44 till 00.58 är den i total förmörkelse sen efter det blir den normalare igen och röd om jag fatta det rätt
lissa
Konstigt flaxss. just nu sitte jag och tittar på den igen, inte fullt så röd som för en kvart sen, och bara en liten svart skära på ena sidan och på den andra en riktigt mångul skära, och i mitten en skugga..lite roligt faktiskt, menjag ser att dom flesta har släckt ljusen och tröttnat. Bra att det skedde en lördag..
Värsjö
Grattis ni som såg!
olgak
Hos oss blev den aldrig svart. Den var i jordens skugga som blev större allt eftersom, men man såg ändå hela månen hela tiden, även om den var skuggad. Sen blev den röd, redan före kl. 24. Det var tjusigt!
Piccante
Tyvärr blev det ett tilltagande dis under natten, så jag såg inte mycket av månen tillslut.

Några bilder blev det dock, mitt månalbum.. klicka på slideshow till höger i albumet så får man automatisk visning av bilderna, tycker det blir snyggare att kolla på bilderna så.
anna_rispan
Tack för bilderna!
Men så undrar jag. rör sig bilderna lite när de börjar visas eller blir det nån skum synvilla????
Piccante
Det är ingen synvilla, bilderna är inte beskurna och är något större än visningsrutan så den zoomar in lite och centrerar ibland motivet. Tyckte oxå det såg skumt ut första gången när det rörde på sig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon