Full version: Trasiga kattänder
Värsjö
Jag läste i dagens tidning en insändare av en dam som var missnöjd med sin katts tandbehandling. Räkningen gick på 13000kr.
Om ni kunde undvara 13000kr var skulle ni då lägga de pengarna? På kattens tänder, Röda korset, eller...?
Sailor Pluto
Jag skulle lägga pengarna på katten! Röda korset och andra hjälporganisationer får mina växelpengar om de har bössor i affären, t.ex.
Fast jag kan inte låta bli att undra hur katt-räkningen kunde bli så saftig? Mina husdjur har gått igenom både operationer och nedsövningar utan att det har blivit så dyrt, och det var utan försäkring. Om behandligen gör så att djuret kan leva ett bra liv så är det värt det, men det var ändå mycket pengar blink.gif .
ingrid fuxwall
Skulle jag välja mellan min katt och RK skulle valet självfallet bli katten. Men det beror ju lite på ...
Menar att självfallet lägger jag de pengar som behövs på mina djur men med det är det inte sagt att jag skulle lägga 13 000 kronor på katt tänder.

ingrid
Whiskuchi
Har du en länk till artikeln? Vore intressant att läsa..

Jag hade lagt pengarna på katten. Och jag undrar hur man kan få ihop en tandvårdsräkning för katt för så mycket pengar...
Merlin
Visst kan veterinärräkningarna skena iväg! Jag skulle aldrig "spara" på mina husdjur, hellre skulle jag sälja mina ägodelar än att låta mitt djur lida! Damen i artikeln var kanske inte försäkrad? Jag har agria plus kattförsäkring som täcker det mesta upp till 60000kr har jag för mig. Självrisken är 1000 kr och sen betalar man en del utöver det. När vår käre gamle katt var sjuk gick vår andel upp till ca 8000 kr - undrar var räkningen hade hamnat utan försäkring sweatingbullets.gif Nu gick hans liv inte att rädda för han hade obotlig cancer och vi ville inte att han skulle behöva lida mer, men självklart hade vi betalat oavsett summan om hans liv hade gått att rädda med t ex strålbehandling eller så (om han hade haft en rimlig chans att bli frisk utan att lida allt för mycket av behandlingen). Jag minns att min man sa till veterinären att "det spelar inte någon roll vad det kostar" när dom ringde från djursjukhuset och frågade om vi ville betala alla jättesdyra spec. undersökningar....och min man som en gång i tiden absolut var emot husdjur wub.gif han skulle minsann inte bli fäst vid ett kattskrälle, aldrig mata eller klappa honom...ni kan räkna ut vem som gullade mest med katten laugh.gif Nu ska ni inte få för er att vi hade råd egentligen men om ens "kamrater" lider så gör man vad som helst, säljer tv'n, bilen, soffan crying.gif
sudden
jag ger inga pengar till hjälporganisationer eftersom pengarna oftast inte kommer dit de ska iaf.
Whiskuchi
CITAT (Merlin @ 03-03-2007, 23:40) *
Visst kan veterinärräkningarna skena iväg!

Ja, absolut, en av mina var inlagd i tre dagar och utan försäkring hade det kostat närmare 14 000 wink.gif
Men så mycket på tandvård - vad kan de göra med kattänder egentligen? Trodde praxis var att dra ut tänderna om det hände allvarliga saker i munnen på en katt (även om jag läst folk som faktiskt fixat "löständer" till katterna)
Ophelia
Jag tycker att det är fullkomligt upp till var och en. Tror katten måste betyda väldigt mycket för henne.
Värsjö
Givetvis är det upp till var och en att spendera sina pengar hur man vill.
Jag skulle dock inte lägga en förmögenhet på en katts tänder då det finns människor som inte ens vet vad en tandläkare är.

Jag läste insändaren i gårdagens NST (Nordvästra Skånes Tidningar)
LadyG
Jag skulle lägga det som krävs på mina katter. De är ju mina vänner!
Tezzla
CITAT (Värsjö @ 04-03-2007, 09:42) *
Jag skulle dock inte lägga en förmögenhet på en katts tänder då det finns människor som inte ens vet vad en tandläkare är.

Hmm... så p.g.a. av att det finns människor som inte har råd att fixa sina tänder så känns det fel för dig att fixa din katts tänder? Säg mig, vilka männsikor blir hjälpta av att du inte fixar din katts tänder? cool.gif

Jag skulle självklart se till att min katt fick den vård den behövde. Att jag lägger pengar på min katt har ju inget att göra med att det finns människor som inte kan fixa sina tänder. Samma sak med att jag köper kattmat till min katt. Det finns fortfarande människor i världen som svälter...
Ophelia
CITAT (Värsjö @ 04-03-2007, 09:42) *

Men då är det väl ändå jättebra för vissa katter att kunna få den hjälpen de behöver av sina ägare. Det är ju då väldigt oturligt för de katter som inte har en ägare som är beredd att ta på sig ägaransvaret för sitt djur. Det är ju faktiskt en brottslig handling att låta sitt djur lida oavsett om en katt inte vet vad en tandläkare är.
storm
Det måste ha stått fel i tidningen,1300kr betalade jag när jag var hoss veterinären när jag var dit med min gamling ,nersövning,tandstensskrapning och bortplockning ov ett par framtänder.

Glömde skriva att det är en liten hund,men ändå så ska väl inte det vara någon skillnad.
Whiskuchi
CITAT (storm @ 04-03-2007, 12:13) *
Det måste ha stått fel i tidningen,1300kr betalade jag när jag var hoss veterinären när jag var dit med min gamling ,nersövning,tandstensskrapning och bortplockning ov ett par framtänder.

Ja, 1300 låter mer logiskt för tandvård (om inte katten har någon tandsjukdom som tex FORL - men den tror jag iofs inte man kan göra så mycket åt ändå, annat än dra ut de hårdast angripna tänderna)

Om FORL
herkules
CITAT (Värsjö @ 03-03-2007, 21:05) *
Jag läste i dagens tidning en insändare av en dam som var missnöjd med sin katts tandbehandling. Räkningen gick på 13000kr.
Om ni kunde undvara 13000kr var skulle ni då lägga de pengarna? På kattens tänder, Röda korset, eller...?

katten (eller i min familj hunden) behövs vården så behövs den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon