Jag har en tomat stickling i vatten från förra året! När är det dags att sätta den i jord?
Har även chili sticklingar i vatten, när är det dags för dom?
Tack tack =)
Peeace
Merlin
03-03-2007, 23:45
Har du tomatsticklingen i vatten ska du nog plantera den omedbart och likaså chilisarna! Använd vanlig krukväxtjord och blanda gärna upp med lite perlit. Häftigt att dom har överlevt hela vinter i vatten utan att ruttna, wow
surren
04-03-2007, 09:21
haha okej då ska jag göra de idag
Jo asså jag hade väll 7-8 st tomat sticklingar och bara 1 överlevde och 5-6 chilis och 2 klarade sig, men dom ser rätt risiga ut haha
Btw, chilisarna har bara 2 rot slingor var, klarar dom sig i jorden ändå eller? Tomaten har hur många som helst iaf!
Tack!
rosita
04-03-2007, 21:01
Fantastiskt att du lyckats hålla liv i sticklingarna så länge! Vill du berätta mer ingående hur du gick tillväga? Jag är sååå nyfiken!
surren
04-03-2007, 21:13
Hehe gärna Det ända jag har gjort är att ha dom i ett glas vatten faktiskt..Och bytt vatten ganska ofta, i ett halv soligt fönster utan nån extra belysning, thats it Mendet va ju många som inte klarade hela vägen! Så ett tips är väll att göra många sticklingar =)
signe
11-03-2007, 15:46
Jag brukar ta några skott på hösten av de bästa tomatplantorna. När de rotat sig får de stå i ett ljust och svalt fönster under vintern. När de börjar skjuta fart på vårvintern klipper jag dem och förökar skotten. Fördelen är att jag får exakt samma plantor och att de skottförökade plantorna sätter frukt tidigare och längre ned på stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.