Full version: amaryllisfrön?
sudden
jag har nu låtit mina amaryllisar vissna ner.. den röda tar låååång tid på sig då den fortfarande har långa gröna blad som verkar växa trots att den inte får någe vatten confused.gif

såg häromdagen att en ganska stor grön kapsel bildats på den.. hittade kapseln på den gamla vissna stjälken.. tänkte inte så mkt på saken utan nöp av kapseln och la undan den... har jag förstört den?? var det en frökapsel?

vad ska jag göra med den annars??
Limeblossom
Det är säkert en frökapsel. Har du den gamla kvar och den var torr när du nöp av den så är fröna säkert ok, pilla ur dom och prova att så dom. Mina grodde men dog senare.Men du, låter du dom vissna redan?Bladen ska inte vissna än, dom behövs för att växten ska samla näring till nästa års blommning. Vattna du och låt den vissna helt i höst/slutet av sommaren istället. Så gör iaf jag och det funkar bra för mig smile.gif Men du kanske alltid gör så? Allt som fungerar är bra smile.gif
sudden
haha jag verkar ha blivit av med bekymmret amaryllisfrön då jag inte kan hitta kapseln någonstans... jag misstänker starkt en grå-vit katt häromkring rolleyes.gif får se om den dyker upp när jag dammsuger lite senare idag..

hmm faktiskt är det första gången jag har amaryllis öht så jag har ingen aning om hur man ska göra med dem ens biggrin.gif trodde de skulle vissna ner efter att de blommat klart.... men då får jag nog vara lite snäll och ge dem lite att dricka ändå då smile.gif
fast de har väldans långa blad nu... kan jag klippa av dem??
Åsa E
Klipp inte av bladen. Den behöver sina blad och dessutom både vatten och näring under hela sommaren för att samla kraft i löken.
Om du tycker att den blir ful och åbäkig kan du ställa ut den under sommaren, men det är ju ett tag fram till dess. Den tål inte frost!

Så här gör jag med mina:
Vatten och näring som en vanlig krukväxt under våren och sommaren. I september slutar jag med näring, då blir det bara vatten.
I oktober får de stå och vila mörkt och svalt i tre månader, och då vissnar bladen långsamt ner. I januari får de komma fram i ljuset igen, då måste de planteras om. Och så blommar de nu, i mars! smile.gif

Många vill ju att de ska blomma på jul, då blir det förstås annorlunda med tiderna. Det har jag inte provat, jag tycker det är bättre att låta dem blomma nu på våren för på jul har jag inte plats i fönstren bland julljusstakarna.

Jag har sått amaryllisfrön nu i år och de har nyss kommit upp. Jättespännande! Jag sådde dem i såjord och ställde under lysrör, så de har det ganska varmt. När de blir lite större ska jag omskola dem i vanlig planteringsjord. Lycka till med dina amaryllisar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon