Klipp inte av bladen. Den behöver sina blad och dessutom både vatten och näring under hela sommaren för att samla kraft i löken.
Om du tycker att den blir ful och åbäkig kan du ställa ut den under sommaren, men det är ju ett tag fram till dess. Den tål inte frost!
Så här gör jag med mina:
Vatten och näring som en vanlig krukväxt under våren och sommaren. I september slutar jag med näring, då blir det bara vatten.
I oktober får de stå och vila mörkt och svalt i tre månader, och då vissnar bladen långsamt ner. I januari får de komma fram i ljuset igen, då måste de planteras om. Och så blommar de nu, i mars!
Många vill ju att de ska blomma på jul, då blir det förstås annorlunda med tiderna. Det har jag inte provat, jag tycker det är bättre att låta dem blomma nu på våren för på jul har jag inte plats i fönstren bland julljusstakarna.
Jag har sått amaryllisfrön nu i år och de har nyss kommit upp. Jättespännande! Jag sådde dem i såjord och ställde under lysrör, så de har det ganska varmt. När de blir lite större ska jag omskola dem i vanlig planteringsjord. Lycka till med dina amaryllisar!