Full version: Taklök
Cecilia-08
Hur övervintrar jag taklök i kruka om de är planterade i augusti.
Kan jag ha taklöken i ett helt mörkt rum som håller 10-12 grader. Eller är det bättre att ha de ute.

Cecilia
Kerstin i Malmö
Gräv ner krukan utomhus!

Kerstin
Cilla
Jag har under åren satt alla möjliga taklökar utomhus på ställen där de har mycket lite jord - på berg. De har klarat kylan mycket bra.

Om inte tjälen satt sig i backen kan du säkert sätta dem i backen nu, eller gräva ned krukan en aning om du vill behålla dem där.

Cilla
Helen i Skåne
Mina stackare har stått i kruka utomhus och blivit insnöade, nästan drunknat men ser lika glada ut fortfarande... laugh.gif Det var dessutom i en kruka UTAN dräneringshål!

Helen i Skåne
lindsay
Tror faktiskt att dom klarar sig som dom är om bara krukan är mycket väl dränerad.
Sylvia
CITAT (Helen i Skåne @ 14-11-2002, 17:17)
Mina stackare har stått i kruka utomhus och blivit insnöade, nästan drunknat men ser lika glada ut fortfarande... laugh.gif Det var dessutom i en kruka UTAN dräneringshål!

Helen i Skåne

Om det är så att det inte går att göra ett dräneringshål så att vattnet kan rinna ut, är faran står att de ruttnar. Så ta o vält krukan på sidan så mycket det går utan att lökarna drilalr ut, då kanske vattnet kan rinna ut ändå. Lägg krukan (alltså liggande) intill din torraste husvägg där det inte regnar i den, gärna i ett lager sand och så ös på lite torra löv som hålls på plats med en granruska e.d.
Hannele
Helen i skåne, ta ut hela innehållet ur krukan - och lägg under hustak eller under trappan, där det är torrt. Några av mina mina ruttnade av slarv förra vintern, när det regnade väldigt mycket här..
Helen i Skåne
Jodå, jag har till slut tagit ansvar för min stackars taklöks fortlevnad och den bor numera i rabatten, utan kruka. Tippade den där när jag skulle ha krukan till annat, tyckte den såg trist ut. Den blev hur glad som helst och växer hur glatt! smile.gif

Helen i Skåne
Berithn
Hej! biggrin.gif

jag har haft taklökar i en bred låg kruka stående utan hål intill husväggen lite mörkt
hela vintern och sommaren i flera år, lägger bara en duk över den på vintern

hälsningar Berith tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon