stina
Någon som vet om det finns buljong att köpa som inte innehåller transfetter? Buljong är ju toppen, men jag vill inte äta transfetter...
*hehoc*
Jag köper grönsaksbuljong på Life och märket heter NyForm. Ibland blandar jag denna buljong med en skvätt hönsfond som jag tror inte innehåller dessa hemska fetter. Köttbuljong använder jag inte alls - verkar oaptitliga när man läser innehållsförteckningen.
stina
Antar att Life är en hälsokostbutik? Jag ska kika i en sådan och se om jag hittar det. Håller med om att det är äckligt när man läser innehållsförteckningen...
Åsa, mälardalen zon 2
Kolla ordentligt på buljongerna i hälsokostbutiken de är inte alltid så nyttiga som man kan tro.

I hälsokostbutiken här där jag bor är det palmolja i alla deras buljonger. Palmolja är bland det sämsta oljorna både för hälsan och för miljön (skövling av regnskog) så jag försår inte varför sånt överhuvudtaget saluförs i en hälsokostbutik.

(det finns visserligen inget härdat fett i palmolja men palmolja är inte nyttigt ändå, det höjer blodkolesterolet = det dåliga kolesterolet och ökar då risken för hjärt och kärlsjukdomar)
*hehoc*
Ja, Life är en hälsokostkedja, men även andra hälsokostbutiker har fina buljong. Men precis som någon sa här skall man alltid läsa innehållet i produkten. Själv har jag blivit rätt duktig på det. Innehållsförteckningen lyder i denna buljong: soja, raps,salt, potatisstärkelse, ohärdat veg. fett, torkade grönsaker,jästextrakt, socker, naturlig arom,sojasås, örter,kryddor, citronsyra
denna veg. gröns. buljong .Kostar 15.90 i min butik för 8 tärningar, m a o hyfsat billig. Det finns mycket finare buljonger i hälsokostaffärer än denna men kostar "skjortan".
Sailor Pluto
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-03-2007, 11:59) *
Kolla ordentligt på buljongerna i hälsokostbutiken de är inte alltid så nyttiga som man kan tro.

I hälsokostbutiken här där jag bor är det palmolja i alla deras buljonger. Palmolja är bland det sämsta oljorna både för hälsan och för miljön (skövling av regnskog) så jag försår inte varför sånt överhuvudtaget saluförs i en hälsokostbutik.

(det finns visserligen inget härdat fett i palmolja men palmolja är inte nyttigt ändå, det höjer blodkolesterolet = det dåliga kolesterolet och ökar då risken för hjärt och kärlsjukdomar)

I tv-programmet "Du är vad du äter" brukar Anna Skipper ordinera något som heter Lantbuljong som visst ska vara jättebra. Fast nu när jag kollade på innehållsförteckningen så såg jag att den innehåller palmolja. Det kan väl inte vara bra för de som har mycket övervikt och redan har hög kolesterolhalt g.gif ?

Annars har jag förstått det som så att det är bättre att använda flytande buljongfond än tärning. Har man tid så är det ganska lätt att koka egen grönsakbuljong eller räkfond (smaskens till soppa!). Då vet man ju exakt vad det innehåller smile.gif .
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det bästa är nog att koka själv men vem har tid med det egentligen.

Och så tycker jag att det ofta är dålig info på många buljonger ex. ohärdat veg. fett som står på många produkter brukar betyda palmolja, den är vegetabiliskt samt den behöver inte härdas, för den härsknar inte som andra oljor gör. Jag vill veta vilken olja det är i produkterna inte bara om den är animalisk eller vegetabilisk.

Här kan man hitta lite olika buljonger som hittas i hälsokostbutiker (tyvärr innehåller märket Nyform också palmolja enligt denna sida)
Sailor Pluto
För mej tar det ungefär en timme att koka, brukar passa på när jag gör annan mat smile.gif . Räkfonden är nog lättast. Ta vara på räkskal, lägg dem i en kastrull och fyll på med vatten så att det står en bit över skalen. Här kan man ex. lägga i krondill om man gillar det. Koka i 10-15 minuter. Sila av skalen och frys in buljongen i istärningsbehållare (heter det så?).
Grönsaksbuljongen innebär en del hackande. Jag brukar använda morötter, palsternacka, rotselleri och kankse en bit kålrot. En timjankvst gör att buljongen får god smak. Precis som i räkbuljongen ska vattnet stå över grönsakerna. Koka tills allt är mjukt och sila av vätskan (rotfrukterna kan ätas efteråt om man vill). Frys in eller använd direkt.

Hållbarheten är kanske inte den bästa, fast istället så slipper man tillsatser och liknande smile.gif .

Vill man koka köttfond så tar det längre tid, och det blir dyrare. Det har jag aldrig gjort för vi äter väldigt sällan kött.

Håller verkligen med om att innehållsförteckningar kan vara skräpiga. Det gäller inte bara buljong utan många hel-och halvfabrikat. Det är lite obehagligt, vem vet vad man stoppar i sig wacko.gif .
stina
Asch då, då gick jag på en mina för jag köpte Nyforms vegetabiliska grönsaksbuljong idag.... Inte lätt att veta vad man ska välja.

Och att stå och koka egen buljong, det kommer jag aldrig göra det vet jag. Då skippar jag hellre buljongen helt i matlagningen.
rosita
Jag köper en grönsaksbuljong på hälsokostbutik som heter Vegetable Bouillon och av märket RAPUNZEL. Ingredienser: Havssalt, jästextrakt, rismjöl, solrosolja, lök, morot, selleri, gurkmeja, muskotblomma, persilja. Allt utom havssalt och jästextrakt kommer från kontrollerad ekologisk odling. Den tycker jag är OK!
stina
CITAT (rosita @ 04-03-2007, 19:32) *
Jag köper en grönsaksbuljong på hälsokostbutik som heter Vegetable Bouillon och av märket RAPUNZEL. Ingredienser: Havssalt, jästextrakt, rismjöl, solrosolja, lök, morot, selleri, gurkmeja, muskotblomma, persilja. Allt utom havssalt och jästextrakt kommer från kontrollerad ekologisk odling. Den tycker jag är OK!

Det låter väl jättebra - ska titta efter den!
Gossen Ruda
Här kommer Novisen vid spisen med en fråga: Vad använder man buljong till? Jag klarar mig utan buljong men missar jag något väsentligt? Fö tror jag nog inte det har någon betydelse VAD buljongen innehåller, det är så små mängder eller har jag fel där?
stina
Jag användet buljong i soppor och en hel del grytor. Du har egentligen rätt i att det är små mängder och kanske inte spelar någon roll egentligen - men för mej är det lixom alltså för principen alltså. Jag vill inte betala för transfetter!!!! nono.gif Tycker det är skit rent ut sagt att dom tillsätter det i maten! thumbdown.gif Sen är det ju mycket annat elände som tillsätts iofs....
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2007, 19:17) *
Här kommer Novisen vid spisen med en fråga: Vad använder man buljong till? Jag klarar mig utan buljong men missar jag något väsentligt? Fö tror jag nog inte det har någon betydelse VAD buljongen innehåller, det är så små mängder eller har jag fel där?

Man kan använda buljong om man vill göra grönsaks- eller köttsoppa och inte vill hålla på med märgben, eller så har man det i sås för att få mer smak. Man kan koka pastan i buljong, eller smula ner en buljongtärning i lite vatten och låta wokgrönskaerna fräsa i vätskan tills de sugit åt sig smakerna.

ICAs buljonger innehåller också palmolja, dvs inga transfetter.
anna_rispan
CITAT (LadyG @ 04-03-2007, 19:44) *
Man kan använda buljong om man vill göra grönsaks- eller köttsoppa och inte vill hålla på med märgben, eller så har man det i sås för att få mer smak. Man kan koka pastan i buljong, eller smula ner en buljongtärning i lite vatten och låta wokgrönskaerna fräsa i vätskan tills de sugit åt sig smakerna.

ICAs buljonger innehåller också palmolja, dvs inga transfetter.

Vad bra att jag fick veta det!!!
ICA.s buljong är ju äcklig. Jag tycker det blir alldeles flottigt på läpparna när vi äter soppa gjord på den buljongen. Fast sambon har inte hållit med mig helt på den punkten. Nu blir det inköpsförbud på den också.
noora
I somras fick jag potatis- och purjolökssoppa där grönsaksbuljongen var ersatt med libsticka i stora mängder. Det blev väldigt gott smile.gif Man kanske kan helt enkelt skippa buljongen i fler rätter också?
Susanna
Vi använder fond istället för buljong. Läste på förpackningen igår - den innehåller inte ett uns fett
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon