silas
Hej!

Har en ganska risig hallonrabatt på vår kolonilott. Egentligen kanske den skulle behöva flyttas, men det är ett projekt som får vänta tills jag går i pension, tror jag... så i väntan på det (förfärligt många år flirting.gif ) så funderade jag på om man kunde förbättra jorden lite genom att odla någon slags gröngödsling mellan raderna i rabatten. Det skulle ju i såna fall både ge näring och hjälpa lite mot ogräs, tänkte jag. Vad tror ni om det?
Fenja
Hjälp hallonen med att hålla ogräsfritt i raderna, du kan lägga på gräsklipp i tjocka lager det både ger näring och jordförbättrar! Lägg dock ej ppå gräsklipp efter mitten av juli. För kraftig gödning till hallon ger tyvärr bara bladtillväxt.
Är jorden dålig kan du förbättra den med sand, torv, grus, sönderklippta löv beroende på vad som behöver tillföras.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Som tillägg till Fenjas råd:

Om det finns granskog i närheten kan man räfsa upp halvförmultnat barrmaterial som innehåller nyttiga mycorrhiza svampar och lägga ut runt hallonplantorna.

Mer odlingsråd om hallon kan man hitta på denna sida.

http://hallonplantor.se/
silas
har tyvärr inte tillgång till gräsklipp... det här är en kolonilott mitt inne i stan, och det är skrämmande ont om gräsmattor runt omkring...
men gröngödsling ger _för mycket_ näring tror ni alltså?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej att odla gröngödsling ger inte för mycket utan kanske snarare för lite under ett snabbt perspektiv för gröngödslingsgröda ger ju ingenting till växterna förren man brukar ner den, all näring finns ju bunden i växten så det är inte förren man gräver ner den och den förmultnar som det ger näring till växten. Men man kan ju göra en kombination = försöka få tag på så mycket organiskt material man kan + slänga på lite gödning under våren och sedan så gröngödsling också.
silas
Aha. Då blir det så! gödsel till våren, kompost, mycorrhiza och sen gröngödsling som förberedelse inför nästa år. tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon