silas
Hej!

Har en ganska risig hallonrabatt p vr kolonilott. Egentligen kanske den skulle behva flyttas, men det r ett projekt som fr vnta tills jag gr i pension, tror jag... s i vntan p det (frfrligt mnga r flirting.gif ) s funderade jag p om man kunde frbttra jorden lite genom att odla ngon slags grngdsling mellan raderna i rabatten. Det skulle ju i sna fall bde ge nring och hjlpa lite mot ogrs, tnkte jag. Vad tror ni om det?
Fenja
Hjlp hallonen med att hlla ogrsfritt i raderna, du kan lgga p grsklipp i tjocka lager det bde ger nring och jordfrbttrar! Lgg dock ej pp grsklipp efter mitten av juli. Fr kraftig gdning till hallon ger tyvrr bara bladtillvxt.
r jorden dlig kan du frbttra den med sand, torv, grus, snderklippta lv beroende p vad som behver tillfras.
Mvh
Fenja
sa, mlardalen zon 2
Som tillgg till Fenjas rd:

Om det finns granskog i nrheten kan man rfsa upp halvfrmultnat barrmaterial som innehller nyttiga mycorrhiza svampar och lgga ut runt hallonplantorna.

Mer odlingsrd om hallon kan man hitta p denna sida.

http://hallonplantor.se/
silas
har tyvrr inte tillgng till grsklipp... det hr r en kolonilott mitt inne i stan, och det r skrmmande ont om grsmattor runt omkring...
men grngdsling ger _fr mycket_ nring tror ni allts?
sa, mlardalen zon 2
Nej att odla grngdsling ger inte fr mycket utan kanske snarare fr lite under ett snabbt perspektiv fr grngdslingsgrda ger ju ingenting till vxterna frren man brukar ner den, all nring finns ju bunden i vxten s det r inte frren man grver ner den och den frmultnar som det ger nring till vxten. Men man kan ju gra en kombination = frska f tag p s mycket organiskt material man kan + slnga p lite gdning under vren och sedan s grngdsling ocks.
silas
Aha. D blir det s! gdsel till vren, kompost, mycorrhiza och sen grngdsling som frberedelse infr nsta r. tack!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon