Full version: S akleja, egna frn
Lena zon 5
Hej!
Frra sommaren blev det s mycket frn p ngra vita aklejor som vxer i min trdgrd. Tog drfr och samlade in en hel del i en gammal frpse som jag frvarat inomhus ver vintern. Undrar nu hur jag ska gra fr att s dem? Skulle jag kanske inte gjort som jag gjorde utan lagt dem i jord i en kruka och ltit den vara utomhus ver vintern? r det ngon mening att frska s dem nu inomhus eller hur ska jag gra? Jag bor i zon 5 s det r gott om sn hr ute nnu.
Mvh Lena
Helen i Pite Zon 5
Hej Lena och Vlkommen hit smile.gif Nog kan du frs dina frer av Aklejan, fukta jordytan, frs, ha krukan 1 dygn inne sedan stller du ut och skottar sn ver. Antigen lter du det gro ute under vren eller s tar du in krukan om 4-6v. och frgror inne. Om du tar in krukan br du har vxtbelysning och svalt fr plantorna, men du kanske har vxthus att stlla in allt i. Lycka till! / Helen
kerstin z5-6
Sjlvklart ska du s dem ! S i fuktig sjord i tex en tom bregottbytta -dra ver en plastpse-lt st inne 24 tim
Stll ute under snn, dvs grv ner
4veckor ute sen gror de om de fr vrme
Du kan vlja att ta in dem i vxthus d-i april eller gro dem, inne -eller lmna kvar dem ute -d gror de i slutet maj thumbsup.gif

ser att Pite vann med 4 sekunder ver Skellefte:)
Lena zon 5
Hej Kerstin och Helen!

Tusen tack fr era identiska svar thanks.gif

Jag ska genast g och s frerna och sedan grva ned dem i snn i morgon!

Mvh Lena
vickeva
Man kan inte vara s sker p vilken frg de fr.. de flesta av mina sdda aklejor blir mrkbl... men de r ju vackra de ocks
Lena zon 5
Hej igen!

Kom p en sak. Ska plasten sitta kvar ver nr jag grver ned dem ute eller ska jag skotta sn s att det far ven i burken direkt mot jorden? Isf kanske man ska gra hl i botten s att de inte "drunknar" i burken om det brjar ta ordentligt?

Mvh Lena
Helen i Pite Zon 5
Jag kr utan plastpse runt mina sdder som jag stller ut, jag tcker med fiberduk ver alla krukorna som ska st ute och gro under vren. Men du kan ha krukan i plastpse ocks, det gr ju att fukten behlls bttre och behver mindre passning under vren mot torka.
kerstin z5-6
Plastpsen r ju mest till fr samma som fiberduken -skydd under snn s frna stannar i byttan
Lmnar du sdderna ute tar du av den , nr de tinat
Fiber r bra om man inte staplar krukorna, under snn

S hr gr jag
Frsdd
Eva 33c
CITAT (Lena zon 5 @ 04-03-2007, 17:08) *
Isf kanske man ska gra hl i botten s att de inte "drunknar" i burken om det brjar ta ordentligt?
Mvh Lena

Hl i botten mste du ha yes.gif tycker i alla fall jag !
kerstin z5-6
jag med smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon