Lena zon 5
Hej!
Förra sommaren blev det så mycket frön på några vita aklejor som växer i min trädgård. Tog därför och samlade in en hel del i en gammal fröpåse som jag förvarat inomhus över vintern. Undrar nu hur jag ska göra för att så dem? Skulle jag kanske inte gjort som jag gjorde utan lagt dem i jord i en kruka och låtit den vara utomhus över vintern? Är det någon mening att försöka så dem nu inomhus eller hur ska jag göra? Jag bor i zon 5 så det är gott om snö här ute ännu.
Mvh Lena
Helen i Piteå Zon 5
Hej Lena och Välkommen hit smile.gif Nog kan du fröså dina fröer av Aklejan, fukta jordytan, fröså, ha krukan 1 dygn inne sedan ställer du ut och skottar snö över. Antigen låter du det gro ute under våren eller så tar du in krukan om 4-6v. och förgror inne. Om du tar in krukan bör du har växtbelysning och svalt för plantorna, men du kanske har växthus att ställa in allt i. Lycka till! / Helen
kerstin z5-6
Självklart ska du så dem ! Så i fuktig såjord i tex en tom bregottbytta -dra över en plastpåse-låt stå inne 24 tim
Ställ ute under snön, dvs gräv ner
¤ 4veckor ute sen gror de om de får värme
Du kan välja att ta in dem i växthus då-i april eller gro dem, inne -eller lämna kvar dem ute -då gror de i slutet maj thumbsup.gif

ser att Piteå vann med 4 sekunder över Skellefteå:)
Lena zon 5
Hej Kerstin och Helen!

Tusen tack för era identiska svar thanks.gif

Jag ska genast gå och så fröerna och sedan gräva ned dem i snön i morgon!

Mvh Lena
vickeva
Man kan inte vara så säker på vilken färg de får.. de flesta av mina sådda aklejor blir mörkblå... men de är ju vackra de också
Lena zon 5
Hej igen!

Kom på en sak. Ska plasten sitta kvar över när jag gräver ned dem ute eller ska jag skotta snö så att det far även i burken direkt mot jorden? Isf kanske man ska göra hål i botten så att de inte "drunknar" i burken om det börjar töa ordentligt?

Mvh Lena
Helen i Piteå Zon 5
Jag kör utan plastpåse runt mina sådder som jag ställer ut, jag täcker med fiberduk över alla krukorna som ska stå ute och gro under våren. Men du kan ha krukan i plastpåse också, det gör ju att fukten behålls bättre och behöver mindre passning under våren mot torka.
kerstin z5-6
Plastpåsen är ju mest till för samma som fiberduken -skydd under snön så fröna stannar i byttan
Lämnar du sådderna ute tar du av den , när de tinat
Fiber är bra om man inte staplar krukorna, under snön

Så här gör jag
Frösådd
Eva 33c
CITAT (Lena zon 5 @ 04-03-2007, 17:08) *
Isf kanske man ska göra hål i botten så att de inte "drunknar" i burken om det börjar töa ordentligt?
Mvh Lena

Hål i botten måste du ha yes.gif tycker i alla fall jag !
kerstin z5-6
jag med smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon