Full version: Hur gör man?
Neea
Hej alla ni duktiga odlabesökare!
Jag är en nybörjare när det gäller frösådder, har alltid köpt plantor eftersom jag inte förstått mig på det här med fröer. Nu har jag kommit över lite fröer och tänkte prova jag också! Kruxet är att jag inte vet hur jag ska så vad och när... så jag skulle behöva lite hjälp. Jag har kommit så långt att jag petat ner en del av fröerna i såjord, men jag har förstått att det inte bara är att vattna och vänta? Det känns som att jag tagit vatten över huvudet totalt!

Mina fröer:

Rudbeckia "Prarie Sun"
Röd rudbeckia
Äppelsobrud
Spanskajungfrun
Jungrun i det gröna
kransveronica
Cimisifuga ramorosa "Brunette"
Cimicifuga simplex rödbladig silverax

Hur ska jag göra?

Neea
Lena i Torslanda
Det är både perenner och ett-åringar du köpt. Man sår dessa på lite olika sätt. Ett-åringar sås inomhus, de flesta gror snabbt och har man inget växthus eller tilläggsbelysning inne så får man vänta till i april innan man sår dem.

Cimicifuga är perenn. Den sår du nu, låter sådden stå inne 1-2 dagar och sedan ställer du ut den i trädgården på ett skyddat ställe så gror de med lite tur till våren. De gror bäst med så färska frön som möjligt så det kan vara lite svårt ibland. Likadant kan du göra med solbrud, rudbeckia och kransveronika
Neea
Tack för råden! Ska alla perenner ut i trädgården efter sådd, oavsett väder?
Neea
kerstin z5-6
Det beror på dina förutsättninger -en del perenner måste ha en kallperiod för att gro , andra gror varmt
Det beror också på var i landet du bor thumbsup.gif
Har du tillgång till växthus -eller tänker du dra upp dina ettåringar i fönsterna ?
Då kan du lämna dina perenner ute till i vår
Neea
Jag bor på gränsen av zon 1 och 2. Har inget växthus. Hur vet man när perennerna behöver ha en kallperiod för att gro?
Neea
Lena i Torslanda