Mariann
Min nyplanterade clemtis Pink Fantasy i kruka bara vissnar, är det någon som kan veta varför? Jag har planterat den i en blandning av köpt Rosjord, kogödsel och barkmull. De två sista enligt rekommendationer härifrån.
Blandade också i benmjöl. men varje nytt skott som kommer upp vissnar så småningom. Har hört talas om vissnesjukan vad är det och vad kan man göra? Mina två på friland planterade clematisar från förra året betedde sig likadant och lever inte i år sad.gif antagligen blev dom för klena eftersom alla skott vissnade utom ett.
Hannele
Vissnesjuka är väldigt sällsynt - jag tror mer på torka. Du får ge skugga till din nyplanterade klematis - med nån skiva eller liknande - om den står direkt i solen. Benmjölet kan du spara till hösten, lägga ovan plantan, inte för nära rötterna.
Mariann
Den är inte torr och har aldrig fått torka iaf. den står också relativt skuggit den har en "pil kon" som är rätt tät som skuggar + två murgrönor vid fötterna. tror du att benmjölet är orsaken ska jag ta upp den och plantera om den ?
Hannele
Skugga bara vid fötterna räcker inte för nyplanterade växter som kommit från växthusförhållanden. Hela växten behöver lite vandrande skugga, när solen gassar på så där 30°... Alla nya växter behöver lung och ro under tiden de etablerar sej och rötterna håller på att utvecklas. Det är aldrig nån hit att gödsla vid plantering - inte direkt mot rötter i alla fall. Själv är jag lat, planterar om ogärna, försöker fundera innan... Om växtens rötter må bra, behöver det inte altid vara så farligt att bladen vissnar. Den kan komma igen ändå.
Hannele
Nyplanterade klematis som växer starkt kan få obalans i vatten-näringstillförsel så plantan ej 'orkar ' längre utan vissnar ner. Gräv upp och kontrollera rot och stam. Om det ser friskt ut och nya knoppar finns anlagda, klipp ner och plantera om den.

http://www.funboplantskola.se/klematis.html

Själv köpte jag nyligen två klematis från Cedergrens, de var väldigt starka och välmående - med de blev ledssan i stark solljus, så jag fick skugga dem.
Mariann
Vill inte påstå att den växer starkt. Det kommer ett skott från jorden och så vissnar den, sen kommer det en till så vissnar den osv. Så det kommer bara en i taget. tycker snarare den växer svagt. Bladen är små osv. skottet blir ca. 8-10 cm långt så börjar nedvissningen. Ska jag gräva upp den och plantera om. Jag har ingen sand vid stammen, Cedergrens rekommenderar ju inte det enligt katalogen, ska jag det ändå?
Hannele
Det skadar inte att gräva upp och ta en titt på hela växten, se att den må bra.
Agatha
Hej Mariann!

Har du din clematis i trädgård eller på balkong, som jag?
Min dog under vintern, för jag hade inte skyddat krukan, men köpte en nu i år, skrev om det under en annan spalt här rolleyes.gif
Mariann
Jag har den i en 50 liters kruka på altanen i syd - väst läge. Skugga för fötterna och en relativt tät pil kon som skuggar hela växten. Den kommer bara med ett skott i taget och den vissnar efter ca. 8 cm, sedan kommer ett nytt klent skott som också vissnar. Just nu har den ett levande skott och jag hoppas den växer, men den är ju mini, klen och små blad. Den verkar inte vilja bli frodig på nått sätt. Fortfarande behov av tips. Vet inte om jag vågar gräva upp den för att kolla roten. Vet inte riktigt hur den ska se ut för att vara ok.
Hannele
Kommer det små nya blad, kan du bara vara glad! smile.gif
Några av mina klematis har precis kommit i gång, allt är lite sent i år.
Astrid
Jag trodde min nya klematis på balkongen hade dött, den vissnade ned från ena dagen till den andra i den krävande sommarhettan. Först trodde jag den fått för lite vatten och gav den mer, men inget hände. Då klippte jag bort allt det döda ovanför jordytan, luckrade upp jorden och åkte på semester. När jag kom hem hade den kommit upp cirka 1 meter! Den var vid liv!!

Jag tror faktiskt att min klematis hade fått FÖR MYCKET vatten. Det är lite svårt att vattna i krukor tycker jag, har lätt att bli för mycket istället för tvärtom. Nu har jag i alla fall en knopp på gång....

Astrid
Mariann
Det finns inget liv i krukan än sad.gif förut kom det iaf en ny stängel men nu inget på flera veckor. Jag går här o vet ej vad jag ska göra. Blir väl en ny nästa år och fungerar inte det så får jag hitta på nått annat i den. Cedergrens betalade tillbaka pengarna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon