Full version: Sveriges big five
aanderss
Mina 5 är

varg
björn
älg
lo
räv

någon annan som har andra förslag?
Christer i Falköping
Jag skulle ta bort räven och sätta dit järven istället.
Christer.
Sailor Pluto
Glöm inte bort bjärven- en korsning mellan björn och järv (uppstod genom en felsägning). w00t.gif
anna_rispan
förlåt en tok. men vad menas med big five???
Margith
Jag håller, till stora delar, med både aanderss och Christer i Falköping, men min lista skulle nog se ut så här yes.gif
Varg
Björn
Lodjur
Järv
Kungsörn

Big Five bygger väl ändå på 'typiska för landet, men djur du sällan får möjlighet att se ??'

Att sen Big Five nog är ett uttryck som jägare myntat... ja det kan vi väl bortse från g.gif
anna_rispan
CITAT (Margith @ 04-03-2007, 19:19) *
Jag håller, till stora delar, med både aanderss och Christer i Falköping, men min lista skulle nog se ut så här yes.gif
Varg
Björn
Lodjur
Järv
Kungsörn

Big Five bygger väl ändå på 'typiska för landet, men djur du sällan får möjlighet att se ??'

Att sen Big Five nog är ett uttryck som jägare myntat... ja det kan vi väl bortse från g.gif

Okej. Ja jag tänkte också på kungsörnen. Den är ju mäktig. Fast jag tror inte jag sett en. Möjligen havsörn... unsure.gif
Gossen Ruda
Ursprungligen var Big five det som alla afrikanska storviltjägare var ute efter att skjuta, elefant, noshörning, buffel, lejon och leopard har jag för mig. Numera skall man jaga dom med kameran.
Margith
CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2007, 19:27) *
Numera skall man jaga dom med kameran.

Ja, det är väl schysst?? Djur som hör hemma bland Big Five är ju tyvärr, numera, oftast utrotningshotade g.gif
Därför skulle jag vilja byta ut björnen i min ursprungliga lista mot fjällräven biggrin.gif
KURT
De 5 stora i Sverige finns ju redan väl etablerade. De är:

Varg
Björn
Järv
Lo
Människa

dahla
Som jägare och djurvän kommer här min lista över mina "big five" i Sverige.

Älg
Kronhjort
Dovhjort
Vildsvin
Rådjur

Ståtliga djur som vi ska värna och vara rädda om med hjälp av en sund viltvård där jakten är en del av det stora hela.

anna_rispan
CITAT (dahla @ 05-03-2007, 22:38) *
Som jägare och djurvän kommer här min lista över mina "big five" i Sverige.

Älg
Kronhjort
Dovhjort
Vildsvin
Rådjur

Ståtliga djur som vi ska värna och vara rädda om med hjälp av en sund viltvård där jakten är en del av det stora hela.

det här var en rätt annorlunda lista. de här djuren kan man ju se rätt lätt. jämfört med björn och lo.

roligt att få läsa olika förslag är det iallafall. smile.gif
KURT
CITAT (anna_rispan @ 06-03-2007, 09:16) *
det här var en rätt annorlunda lista. de här djuren kan man ju se rätt lätt. jämfört med björn och lo.

Två av dem är dessutom ganska nyligen inplanterade i Sverige.
anna_rispan
mm, så då faller de bort på kriteriet typiskt svenska eller?? unsure.gif mm jo kanske.
dahla
Det handlade ju enbart om "Sveriges big five, vilka skulle de kunna vara?"

Big five i Afrika handlar om dom djuren man normalt jagar där... eller jagade innan noshörningen blev fredad... Visst skulle jag kunna jaga björn och varg men det finns för mig ingen anledning att skriva om det så länge det inte är lagligt för mig smile.gif
anna_rispan
ja jag frågade ju vad som menades med de fem stora. men trådstartaren svarde väl inte...så jag gick på de förklaringar som menade att det handlade om typiska arter. speciella så att man vill fånga dem med kamera. ungefär.

o då kan ju varg o björn vara med.
aanderss
CITAT (anna_rispan @ 06-03-2007, 12:45) *
ja jag frågade ju vad som menades med de fem stora. men trådstartaren svarde väl inte...så jag gick på de förklaringar som menade att det handlade om typiska arter. speciella så att man vill fånga dem med kamera. ungefär.

o då kan ju varg o björn vara med.

sveriges big fave är väll vad en turist bör se. om han vill se djur.

du fick ju bra svar i från andra personer så jag tyckte att jag inte behövde svara
anna_rispan
nje så tänkte jag också. hade du tänkt annorlunda hade du protesterat! hehe.

tillägg: fast jag kan nog inte göra en lsita på vad turister ska se. jag vill ju se andra djur i sverige. som björn, varg, lo och kungsörn.

älg, rådjur, räv, hjortar har jag ju haft tur att se redan. sleep.gif
aanderss
thumbsup.gif
CITAT (anna_rispan @ 06-03-2007, 13:56) *

dahla
CITAT (anna_rispan @ 06-03-2007, 13:56) *

tillägg: fast jag kan nog inte göra en lsita på vad turister ska se. jag vill ju se andra djur i sverige. som björn, varg, lo och kungsörn.

älg, rådjur, räv, hjortar har jag ju haft tur att se redan. sleep.gif

Vart bor du nu då? Har du några kontakter i Värmland/Dalarna ökar chansen många gånger om för att du ska få se dessa djur istället för älg och rådjur... När älgarna och rådjuren tar slut där vilket snart sker kommer vi få en ökad spridning söderut och vi har ju redan nu två vargar utanför Göteborg och ett konstaterat björnide i trakten kring Växjö... På Ekerö hade vi besök av en varg häromveckan och då må du tro att det var många hundägare som snabbt höll sig inomhus med sina små kära gosegrisar smile.gif

Jag hoppas vi får en snabb spridning av de stora rovdjuren så det inte drabbar jägare och fädbodvallare allt för hårt i Dalarna/Värmland under för lång tid.

Så hoppas jag ju givetvis att vi ska klara oss ifrån att få flera människor dödade här i Sverige av rovdjur... det var ju faktiskt på grund av rädslan för djuren och omsorgen av husdjur och människor våra förfäder satte ett högt pris på rovdjuren.
KURT
CITAT (dahla @ 06-03-2007, 19:41) *
Vart bor du nu då? Har du några kontakter i Värmland/Dalarna ökar chansen många gånger om för att du ska få se dessa djur istället för älg och rådjur... När älgarna och rådjuren tar slut där vilket snart sker kommer vi få en ökad spridning söderut och vi har ju redan nu två vargar utanför Göteborg och ett konstaterat björnide i trakten kring Växjö... På Ekerö hade vi besök av en varg häromveckan och då må du tro att det var många hundägare som snabbt höll sig inomhus med sina små kära gosegrisar smile.gif

Jag hoppas vi får en snabb spridning av de stora rovdjuren så det inte drabbar jägare och fädbodvallare allt för hårt i Dalarna/Värmland under för lång tid.

Så hoppas jag ju givetvis att vi ska klara oss ifrån att få flera människor dödade här i Sverige av rovdjur... det var ju faktiskt på grund av rädslan för djuren och omsorgen av husdjur och människor våra förfäder satte ett högt pris på rovdjuren.

Men nu verkar ju människan helt ha förlorat omsorgen om andra människor, annars skulle vi ju aldrig ha tillåtit oss att ha en så stor älgstam som dödar många människor varje år. Det är alltså älgen som dödar människor och det är vargen som räddar människoliv!
e_sedell
Big five åsyftar sveriges 5 största rovdjur, alltså ska älgen strykas, istället ska människan in.

Se www.de5stora.com

Oseriöst att påstå att rådjurdet skulle försvinna. Minska kommer de. Men de är väll skönt för oss trädgårdsägare?!

Med vargsäkra staket kommer man långt.

Många fler hundar dödas i trafiken än av varg.

Björnen äter varierat, till stor del grönt.

"Mer än en femtedel av björnens mat, energimässigt, består av myrlarver, myrpuppor och myror. Annars är björnen mest en växtätare som äter olika sorters bär och saftiga örter. Bland favoriträtterna finns blåbär och kråkbär. Några amerikanska forskare ertappade en brunbjörn med att sätta i sig 184 000 blåbär på en dag!"

Det är synd att alla dessa vakra djur har fått så dåligt rykte.
anna_rispan
alla kanske inte är nöjda med den listan på www.de5stora.. människan finns ju överallt.
Piccante
CITAT (dahla @ 06-03-2007, 18:41) *

Fast den rädslan som drev dem var ju i sanningens namn baserad på mycket okunskap, rädsla och gammal skrock. Har läst i gamla tidningar från 1800-talet hur man propagerade för att slå ihjäl i stort sett alla djur som inte hade något ekonomiskt värde, bla huggorm uppmanades folk att avliva så fort de såg någon. Många av våra rovfåglar levde farligt med. Det är väl ändå inget vi ska se upp till i dagens samhälle?

e_sedell
CITAT (anna_rispan @ 07-03-2007, 11:35) *
alla kanske inte är nöjda med den listan på www.de5stora.. människan finns ju överallt.

Varför skulle man inte? Det är ju ett begrepp som forskarna använder sig av och även i rovdjurspolitiken.

Människan är ju det värsta rovdjuret, ett hemskt sådant som omedelbart bums borde utrotas om man såg till jordens och naturens bästa. Nu har jag (tyvärr?) aldrig hört om några begränsningsredler för befolkningen i Sverige.
anna_rispan
Någon ställde frågan. Det är väl roligt att tänka utanför givna ramar ibland? Jag tycker det och såg den här tråden som en möjlighet att få nya intryck av hur folk ser på djur i Sverige.
Jag har aldrig förut hört begreppet "de fem stora" så för mig var det också en anledning till varför jag funderade på vilka djur som kan tänkas räknas dit.

dahla
CITAT (KURT @ 07-03-2007, 07:35) *
Men nu verkar ju människan helt ha förlorat omsorgen om andra människor, annars skulle vi ju aldrig ha tillåtit oss att ha en så stor älgstam som dödar många människor varje år. Det är alltså älgen som dödar människor och det är vargen som räddar människoliv!

Om älgen körde bilen hade jag köpt ditt argument... men så är det inte... sänk hastigheten och bredda synfältet genom att fälla träden tjugofem meter från vägrenen...
KURT
CITAT (dahla @ 07-03-2007, 23:42) *
Om älgen körde bilen hade jag köpt ditt argument... men så är det inte... sänk hastigheten och bredda synfältet genom att fälla träden tjugofem meter från vägrenen...

Vi har 420 700 km väg i Sverige skulle man "bredda synfältet genom att fälla träden tjugofem meter från vägrenen", så skulle många 1000 personer vara sysselsatta med detta jobb kontinuerligt, bara för att jägarkåren skall få lite nöje på hösten!
dahla
CITAT (KURT @ 08-03-2007, 07:15) *
Vi har 420 700 km väg i Sverige skulle man "bredda synfältet genom att fälla träden tjugofem meter från vägrenen", så skulle många 1000 personer vara sysselsatta med detta jobb kontinuerligt, bara för att jägarkåren skall få lite nöje på hösten!

Fånar du dig eller menar du på allvar det du skriver nu?
Det är ju enbart för att rädda liv på människor och djur... inte för att det ska bli mer över till mig att skjuta. Skulle det vara så illa om pengarna från vägskatt, kilometerskatt och skatt från drivmedel faktiskt kom vägarna och bilisterna till nytta... om det nu skulle skapa så många arbetstillfällen ser jag inget fel i det. Det är väl i så fall bara vad landsbyggden behöver.

Men nu är vi riktigt off topic.
e_sedell
Det är sant, det kan va kul att tänka utanflr givna ramar.

Vi skulle garanterat förlora på det med tanke på vilket produktionsbortfall det skulle innebära för skogsägarna.
Anma
Det finns andra sätt att skydda sig för de stora "rovdjuren" ÄLG på vägarna än att hugga ner skog. Stängsel och sänkt hastighet till exempel.

Jag har haft förmånen att i naturen se
Varg
Lo
Björn (i finland)
Människa

Det är bara järven som hållit sig undan för mig... giggle.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (e_sedell @ 07-03-2007, 11:06) *
Big five åsyftar sveriges 5 största rovdjur, alltså ska älgen strykas, istället ska människan in.

Se www.de5stora.com

"De 5 stora" i Sverige har inget med Afrikas "big five" att göra, utan är en vidareutveckling av "de 4 stora" som sedan länge är ett samlingsbegrepp för varg, björn, järv och lo. De som startade projektet trodde att rovdjuren skulle få större förståelse om man såg människan som ett rovdjur bland andra.

Av Afrikas "big five" är bara lejonet och leoparden rovdjur. Elefanten, noshörningen och buffeln är det inte.

Olle
KURT
CITAT (dahla @ 08-03-2007, 08:21) *
Fånar du dig eller menar du på allvar det du skriver nu?
Det är ju enbart för att rädda liv på människor och djur... inte för att det ska bli mer över till mig att skjuta. Skulle det vara så illa om pengarna från vägskatt, kilometerskatt och skatt från drivmedel faktiskt kom vägarna och bilisterna till nytta... om det nu skulle skapa så många arbetstillfällen ser jag inget fel i det. Det är väl i så fall bara vad landsbyggden behöver.

Men nu är vi riktigt off topic.

Nej jag "fånar mig inte", jag anser att jägarkårens "nöjen", d v s den stora älg och rådjursstammen kostar 10-15 bilister livet varje år (dessutom skjuts 2-3 st mänsikor också ihjäl/år). Detta förutom att älg och rådjur äter skog och annan gröda (inte minst i trädgårdar) för ett par miljarder/år. Att ytterligare subventionera dessa nöjen tycker jag inte behövs. Andra länder i Europa skulle aldrig acceptera en sådan hög dödlighet, eller acceptera att tvingas bygga staket längs alla större vägar, dessa staket hindrar dessutom rörligheten för allt annat vilt i skogen.
dahla
Ska vi sluta jaga älg och rådjur så det blir ännu fler då eller hur tänker du nu? Tror du på fullaste allvar att jag står ute under årets värsta dagar i ur och skur enbart för nöjes skull? Den Svenska kunungen och hans jaktpolare gör så... men.. vi som faktiskt är djurvänner och vill värna om den natur vi har på bästa sätt MÅSTE ge oss ut i skogen för att ordna med balansen som inte längre finns... vart bor du KURT? Jag kan säkert ordna så jägarna runt ditt närområde håller inne med skotten på djuren som går i din natur...
KarinWikman
Jag trodde att det var TRE djur som räknas som "de stora" här i Sverige, fem har jag aldrig hört talas om, fast jag är norrlänning confused.gif

Björn
Järv
Varg
pejori
kategorin big five avser väl rovdjuren tror jag, så för mej är det nog
varg
björn
lo
djärv
örn
niklaswik
CITAT (anna_rispan @ 06-03-2007, 08:16) *

Betydligt lättare för mig att se björn och lo än vildsvin och kronhjort. Isåfall får jag åka långt. tongue.gif
anna_rispan
Vi borde ha safariresa för Odlaiter!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon