Balkongodlarn
Hej!
Förra året planterade jag frön från passionsfrukt och de har växt sig riktigt stora och fina. I somras hade jag plantan på balkongen och den klättrade högt upp i taket. När hösten kom tog jag in den. Nu när våren kommer, ska man klippa ner och plantera om växten då? Den är ca en meter hög nu.

Tacksam för svar.
Mvh
Balkongodlarn
rosita
Klipp ner den ca 1/3 och vänta med omplanteringen ca 2 veckor. Vänta därefter med att ge gödning ca 2-4 veckor.

Här en bild på min passion förra året.
Balkongodlarn
Oj vilken fin passionsfruktplanta!

Ska jag klippa bort 1/3 eller låta 1/3 vara kvar unsure.gif ?
Behöver man gödsla med något för att få den så fin som din?

Mvh
Balkongodlarn
Alexander-VG-zon3
min frilandsplanterade blir naturligt klippt av vintern och skulle man klippa för mycket så är dom tåliga och kan få nya rankor från rötterna . men du kan ju klippa ner dom så att du lämnar ca 10-15cm .

vad vacker din va rosita tummenupp.gif wub.gif
Balkongodlarn
ok, tack för tipsen!!!
Nu tar jag fram saxen...

Mvh Balkongodlarn
rosita
Jag klipper ner allt som är fult på min och i år blev det bara 1/3 kvar, men den växer fort när det blir tid att sätta ut den.
Förra sommaren fick jag 2 frukter! yahoo.gif
Christa
Oj vilken fin planta Rosita! Jag hade en sådan i min ungdom men sådär stor och fin blev den aldrig. Var har du den på vintern?
rosita
CITAT (rosita @ 04-03-2007, 20:44) *
Jag klipper ner allt som är fult på min och i år blev det bara 1/3 kvar, men den växer fort när det blir tid att sätta ut den.
Förra sommaren fick jag 2 frukter! yahoo.gif

Jag har den i förrådet 8 -12 grader. Just nu ser den inte mycket ut för världen! Men det var samma förra våren.
Christa
Är det ljust i förrådet eller klarar den övervintringen utan dagsljus?
Tobias80
Om man ska plantera passionsfrön, hur länge ska dom få ligga och torka innan? Tar det lång tid innan dom gror och vilken jord ska man helst ha?? MVH // Tobbe
rosita
CITAT (Christa @ 06-03-2007, 15:58) *
Är det ljust i förrådet eller klarar den övervintringen utan dagsljus?

Under vintern har jag extraljus ca 5 timmar, nu har jag tänt 12 timmar/dygn

CITAT (Tobias80 @ 09-03-2007, 13:40) *
Om man ska plantera passionsfrön, hur länge ska dom få ligga och torka innan? Tar det lång tid innan dom gror och vilken jord ska man helst ha?? MVH // Tobbe

Jag låter fröna ligga på tork över natten och sen sår jag dem i en liten kruka med planteringsjord i undre halvan och såjord i övre halvan. När rötterna börjar klättra ut i botten, planterar jag om direkt i en stor kruka med bra planteringsjord.
Merlin
Min frösådda planta (från en passionsfrukt köpt på Ica-affären) övervintrar i vanligt rumstemperatur - dessutom utan extraljus varje vinter. Jag klipper ner den en bra bit på hösten när jag tar in den så att rankrona får plats på en stor spalje. Plantan tar upp ett fönster på 80 cm x 2 m på vintern. Jag planterar om den i vanlig krukväxtjord på våren och den blommar snällt i växthuset tidigt på sommaren och ger frukt framåt hösten smile.gif Kul att Flaxss törs övervintra den utomhus, själv är jag för feg för det wink.gif min står dessutom i växthuset på sommaren laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon