Elisabeth P
Eftersom det i all hast hamnade i fel avdelning så lägger jag det nu även här, där det borde hamnat redan från början.

Måste änglatrumpeten få nya blad innan man planterar om den?
Jag tog fram min 6/2 och började så smått vattna (helt utan näring) och ställde den under lyset.
Tycker nästan att den ser sämre ut nu än när jag tog fram den sad.gif .

Därför undrar jag om jag ändå ska försöka plantera om den eller börja näringsvattna ?
Jag vill ju gärna att den klarar sig

Någon som vill hjälpa mig help.gif
Christer i Falköping
Plantera du om den, inga problem. Dessutom kan du börja med rejält med näring så fort du ser de nya bladen Fläska på rejält med näringen, änglar är bland de få växter som vill ha det så. Om man jämförde mina med de som är försiktigare, blommade mina mycket tidigare.
Christer.
Elisabeth P
Tack Christer
Diskutionen blev lustigt nog aktivare i den tråd jag lade fel, den som hamnade i förkultivering giggle.gif
Hur stora är dina blad när du planterar om, du som tydligen börjar rätt tidigt?
Christer i Falköping
Jag försöker att inte störa rötterna när jag planterar om dem, men det kan ju vara svårt när de är stora. Men varför vänta på blad laugh.gif När jag gödselvattnar dem, brukar jag använda en näve hönsgödsel/tio liter vatten. Jag låter det stå och dra några timmar, sedan vattnar jag direkt i jorden. Så gör jag en till två gånger i veckan når de kommit igång.
Christer.
Alexander-VG-zon3
plantera om den i kraftig jord .
Gillan
[attachment=215:100_1916_1.JPG]
CITAT (Christer i Falköping @ 04-03-2007, 21:39) *
Jag försöker att inte störa rötterna när jag planterar om dem, men det kan ju vara svårt när de är stora. Men varför vänta på blad laugh.gif När jag gödselvattnar dem, brukar jag använda en näve hönsgödsel/tio liter vatten. Jag låter det stå och dra några timmar, sedan vattnar jag direkt i jorden. Så gör jag en till två gånger i veckan når de kommit igång.
Christer.

Tack för det svaret Christer! Jag är lika förvillad vartenda år när det gäller det där med näringen confused.gif . Däremot så är jag inte lika rädd för att störa rötterna som du verkar vara. Jag tar en stor förskärare och skär av rejält med rötter inan de får ny jord. Och det fungerar alldeles utmärkt yes.gif

Nu blev det jättekonstigt, men jag hoppas ni förstår ändå duh.gif
Lena i Torslanda
Vilken stilig ängel Gillan!! Det finns inget pampigare en en stor Änlgatrumpet i blom. Min var också tjusig i somras, det var en bra säsong för dem!
Floppy
Jag tänkte haka på tråden med en till fråga om det är ok?...
Jag har ju flyttat till en mycket mindre lägenhet och mina mini änglar som jag frösådde förra året...3 st...är lite stora för att ta in...men om jag nu lyckas hitta ett ställe inne så lär de stå på golvet....jag har ingen plats för något extra ljus för dem...hur gör jag då?
...eller ska jag låta dem stå kvar i mitt föråd som håller ca 4-12 grader ... beror på hur kallt det är ute... och ta fram dem på dagtid i när solen är framme och det börjar bli runt 10-15 grader på dagarna???...
Fenja
Ta du upp dem och börja väcka dem, vrid dem ofta vid fönstret så att de får ljus från alla håll. Du kan hjälpa dem med extraljus med en golvlampa om du inte har plats ovanför. Min erfarenhet är att änglarna inte är så kitsliga med ljustillgången innan de ska till att sätta knopp.
Mvh
Fenja

CITAT (Gillan @ 05-03-2007, 07:27) *
[attachment=215:100_1916_1.JPG]
Tack för det svaret Christer! Jag är lika förvillad vartenda år när det gäller det där med näringen confused.gif . Däremot så är jag inte lika rädd för att störa rötterna som du verkar vara. Jag tar en stor förskärare och skär av rejält med rötter inan de får ny jord. Och det fungerar alldeles utmärkt yes.gif

Nu blev det jättekonstigt, men jag hoppas ni förstår ändå duh.gif

Jag rotbeskär mina med vid omplantering och de verkar tåla det hur bra som helst. Jag har som störst en 70 liters kruka till änglarna och större får det inte bli för då blir det svårt att flytta dem.
Gillan jag planterar mina rätt ner i kogödsel på påse och efter 4-6 veckor så börjar jag att gödselvattna dem med blåkorn vid varje vattning. Risken att övergödla en ängel är inte så stor.
Sedan blir jag nyfiken på ditt växthus Gillan, funkar det bra? Är du nöjd? Vi funderar på att göra ett likadant... någor vi bör tänka på?
Mvh
Fenja
Gillan
CITAT (Fenja @ 05-03-2007, 10:57) *
Ta du upp dem och börja väcka dem, vrid dem ofta vid fönstret så att de får ljus från alla håll. Du kan hjälpa dem med extraljus med en golvlampa om du inte har plats ovanför. Min erfarenhet är att änglarna inte är så kitsliga med ljustillgången innan de ska till att sätta knopp.
Mvh
Fenja

Jag rotbeskär mina med vid omplantering och de verkar tåla det hur bra som helst. Jag har som störst en 70 liters kruka till änglarna och större får det inte bli för då blir det svårt att flytta dem.
Gillan jag planterar mina rätt ner i kogödsel på påse och efter 4-6 veckor så börjar jag att gödselvattna dem med blåkorn vid varje vattning. Risken att övergödla en ängel är inte så stor.
Sedan blir jag nyfiken på ditt växthus Gillan, funkar det bra? Är du nöjd? Vi funderar på att göra ett likadant... någor vi bör tänka på?
Mvh
Fenja

jo, jag börjar förstå att de inte kan få nog av näring......elller det visste jag ju redan, men har alltid varit lite osäker på när man borde börja. Annars har jag de sista åren också använt mig av påskossa när jag gräver ner dem.

Angående växthuset! Har du kikat på det i albumet? Bara så jag vet vad jag ska svara på biggrin.gif , men nöjd är jag allt. Väldigt nöjd. Förutom att det redan är lite litet whistling.gif
Elisabeth P
Tack för alla utförliga svar smile.gif
Nu ska jag ge mig ut och plantera om den i hästgödesel, eller åtminstonde 50/50
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon