|
Ann-Christin Lindberg zon II
10-06-2003, 07:57
Jag funderar så det knakar på vad som kan vara bäst för våra två kattbröder, 3 år gamla, som tidigare varit renodlade innekatter, men nu i vår börjat gå ut i trädgården när vi är hemma. Vad som alltså vore bäst för dem när vi reser bort på semester i två veckor: En snäll granne som tittar till dem en gång per dag, eller kattpensionat? Är medveten om att det finns för- och nackdelar med båda alternativen, men VAD ska vi välja...?
Mariann
10-06-2003, 08:02
Jag hade valt grannen, det verkar minst stressande för dom. Dom är ju hemma i van miljö. Medans pensionat är nytt och andra djur =STRESS. Borta bra men hemma bäst heter det ju!!!
10-06-2003, 08:11
Jo, så känner jag också, och de har ju varandra, så de blir ju inte ensamma... Hade en utekatt på pensionat en gång - och det var absolut katastrof - han hade jamat sig hes, ingen röst kvar! Ändå påstod föreståndaren att han varit tyst hela tiden!
Kattmatte
10-06-2003, 08:14
Om du verkligen litar på grannen skulle jag också be om de kunde se till katterna. Det som är bra med ett riktigt pensionat är att det skrivs kontrakt och man vet vem som har ansvaret för djuren när man är borta. Dessutom om de är nybörjar katter ute så kanske pensionat vore det bästa ändå så de inte får för sig nåt som grannen inte kan rå på och händer det katterna nåt så lär ju grannsämjan ryka. Det har man sett förr.
10-06-2003, 08:18
Ja, nu hade jag ju inte tänkt att de skulle gå ut under vår bortovaro, de är ju vana vid att vara inne, är alltid inne när vi inte är hemma och de var helt renodlade innekatter i nästan tre år. Vi har varit borta över helger och så, och då har det gått så bra så... Och den granne jag tänker ta hjälp av är absolut pålitlig, kan inte tänka mig bättre!
Kattmatte
10-06-2003, 08:21
jamendåså!:D
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 10-06-2003, 08:57) Jag funderar så det knakar på vad som kan vara bäst för våra två kattbröder, 3 år gamla, som tidigare varit renodlade innekatter, men nu i vår börjat gå ut i trädgården när vi är hemma. Vad som alltså vore bäst för dem när vi reser bort på semester i två veckor: En snäll granne som tittar till dem en gång per dag, eller kattpensionat? Är medveten om att det finns för- och nackdelar med båda alternativen, men VAD ska vi välja...? :wub: :wacko: Skulle grannen "rasta" dem ute en stund varje dag, eller endast serva dem fortfarande instängda inomhus?
10-06-2003, 08:24
De får nog vara inne, kan inte lämpa över det ansvaret på grannen - de är ju luriga! Men huset är på 200 kvm, och de är ju som sagt vana innekatter!
Min katt som tidigare har varit en utekatt men valde att stanna inne mycket mer sedan jag flyttat, blir passad av en kompis och får då snällt stanna inne och inte ens i hela lägenheten.
Där vi bodde tidigare fick hon stanna ute och i uthus, när vi åkte bort. Nu inne i lägenheten äter hon bättre än hon gjorde när hon fick vara ute. Jag förstår inte varför men uppenbart så funkar det bättre så.
Min katt är 9 år gammal, det kanske inte ens gär att jämföra med ungkatterna.
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 10-06-2003, 09:24) De får nog vara inne, kan inte lämpa över det ansvaret på grannen - de är ju luriga! Men huset är på 200 kvm, och de är ju som sagt vana innekatter! Visserligen kan 14 dagar i "husarrest" låta jobbigt men många påstår att husdjur inte alls har samma tidsuppfattning och upplevelse av långtråkighet som människor. I vart fall studerar de nog inte klockan lika mycket. Om nu missarna får tillgång till hela sitt hus och besök varje dag kommer de nog att få det bra ändå. Ni får väl skaffa hem mycket videofilmer, chips m.m. åt dem.
10-06-2003, 09:26
Javisst, och så får de ju använda datorn och chatta med andra kissar i samma situation....
Hej anki!
Jag hade helt klart låtit dem vara inne, absolut, har själv en kissemiss som var utekatt tidigare men nu när vi flyttat är innekatt och det går fint, men när jag åkte bort tidigare när han var ute kunde vi inte låta honom vara ute för då gav han sig iväg på tur...Då kan ju vad som helst hända, så låt du missarna vara hemma och inne. Har dessutom hört vid ett flertal till fällen då katter på pensionat lyckatss smita ut och de kommer ju inte på inkallning precis, så jag själv skulle aldrig i min dag lämna iväg dem på pensionat, skulleinte få en lugn stund!
Ulrica
10-06-2003, 13:57
Tack för alla goa tips! Hade vår gamla katt på pensionat en gång, och det var en klar mardröm för honom, han hade skrikit hela tiden så han tappat rösten och när vi kom och hämtade honom, låg han under den stol som fanns i hans bås, och var totalt apatisk, han reagerade inte ens när vi kom in och pratade med honom. Jag fick lyfta bort stolen och ta upp honom i famnen, då först piggnade han till någotsånär och skulle jama till hälsning, fram kom bara ett enda lite "rasp" till jamning, han som var en veritabel Caruso i vanliga fall. Jag hade ändå lämnat massor av telefonnummer där vi gick att nå om Nisse mådde dåligt, och när vi hämtade honom frågade jag om han jamat (jag kände ju honom väl!) men, neej då, han hade varit såååå snäll och tyst... AARRGH!
Så därför tvekade jag nu, men har nog bestämt mig för att låta dem vara hemma i lugn och ro!
*Felix matte*
10-06-2003, 14:04
Katterna mår säkert bäst av att få vara hemma och ha daglig tillsyn.
Ebba och Myran har alltid fått stanna hemma med tillsyn och de är 2 glada trygga kattdamer.
jepp, att få stanna hemma i sin vanliga hemmiljö är absolut bäst. speciellt onär det kommer någon hem till dem och ger dem färskt vatten och mat och rensar deras låda. då är det ju en trivsam vardagsrutin de har om än att de är ensamma - tillsammans hälsn.Ullagumman som är matte till aster, hilma och lace
Vi ser till att någon bor i huset så mycket som möjligt när vi är bortresta. När det inte går blir det matning av grannar. Brukar höra med två grannar om att dela på morgon och kväll.
Våra katter är inneutekatter med kattlucka. Om katterna haft matning av granne eller haft någon boende i huset som inte varit hemma mycket, är de klart påverkade av vår bortavaro om den varit längre än ett par dagar.
Alla katterna är ute mer och lkängre perioder än vanligt. Ena katten går tillbaka lite till sitt vilda jag och är bara hemma för att snabbt få i sig maten. Andra katten är inte alls kelig på några dagar. Och tredje katten har börjat bo hos grannen...
Hej,
Missarna mår nog bäst att få vara i sin egna miljö ,,^..^,, Och har man någon snäll granne eller vän....så är det helt OKEJ
Ha det gott MVH Exotic ,,^..^,,
Vissa katter får ibland "nattligt kattfnatt"... Dvs att när det blivit mörkt i bostaden far de en stund omkring som "skållade troll". Jag har läst att det är deras instinktiva "uppvärmning" inför nattens jakt. Eller kanske är det motion istället för riktig jakt (min egen reflexion)? Lämnar man katter ensamma inomhus mest hela dygnet är det kanske ännu större risk att de blir väldigt nattaktiva och "lever rövare" i mörkret? Man gör kanske klokt i att ställa undan de värdefullaste Ming-vaserna o.dyl.
AHA  så det är därför min Nilsson sätter igång o jamar så fort jag släcker o har lagt mej i sängen för att sova ,,men han kommer snart o lägger sej han också o sen ligger han blick stilla mitt i min säng tills vi ska gå upp Nilsson brukar vara hos en god vän då jag är borta , men jag är säker på att katter gillar bäst att få vara hemma i sin egen miljö om man har folk som kommer o tittar till dom o speciellt då dom är två så har dom ju det sällskap dom behöver. jag skulle så gärna haft ett sällskap till Nilsson men han gillar inte andra katter o har sagt ifrån mycket tydligt då jag försökt, han är en enkvinnskatt ha det skönt på din semester o hoppas du kan koppla av
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|