|
vickeva
04-03-2007, 21:35
Det hade varit intressant om vi kunde plocka fram Sveriges bästa plantskolor... Själv tycker jag bäst om: Åbergs i YstadFlyinge PlantshopLöddeköpnge PlantskolaNu ligger ju alla dessa i Skåne, men fyll gärna på med andra från resten av landet
Sailor Pluto
04-03-2007, 21:41
1, Åsby handelsträdgård (i närheten av Hallstahammar) 2, Bergslagsodlingar 3, Rutbo handelsträdgård (liten, fast med trevligt sortiment) På alla tre ställena brukar plånboken bli alldeles tom  .
i Finland töms plånboken snabbt vid Blomqvists plantskola i Lepplax
aanderss
05-03-2007, 10:19
Helen i Piteå Zon 5
05-03-2007, 10:42
och för mig är det Rydlinge i Skellefteå http://www.rydlingeplantskola.se/Björsbyn i Luleå http://www.bjorsby.se/
Men snälla ni, ODLAS plantskola är väl bäst ändå?? Annars finns det HorsabäckPetabCedergrensLandsbergsoch många fler godingar i Skåne!
vickeva
05-03-2007, 15:01
CITAT (Sylvia @ 05-03-2007, 11:28)  Men snälla ni, ODLAS plantskola är väl bäst ändå??  Men där har jag ju inte varit ... ÄN
vickeva
05-03-2007, 15:53
CITAT (aanderss @ 05-03-2007, 10:19)  Men du, mitt emot Vellingeblomman finns en väg, och hundra meter in på den vägen finns ett växthus, där säljer de jättefina sommarblommor till bra priser.. dit går jag mycket hellre än till Vellingeblomman...
Listan skulle blir alledes för långt om jag räknar upp alla. Hortogreen postorder Bengtssons Utmarken utanför Halmstad Horsabäck Åbergs Bohus perenner Fyinge plantskola Odla handlat bara på postorder där och en del till i Skåne.
Almdalen
05-03-2007, 18:59
CITAT (Sylvia @ 05-03-2007, 11:28)  Men snälla ni, ODLAS plantskola är väl bäst ändå?? Annars finns det HorsabäckPetabCedergrensLandsbergsoch många fler godingar i Skåne! Håller med Odlas är bäst!!! /Ingegerd
Det får bli dom jag återkommer till nästan varje år. Flora Linnea / rosor Rosenposten rosor Horto Green /rosor, perenner, klematis Odla.nu /allt möjligt i växtväg Lilla Fiskare gatan i Lund / liljor och div. lökar/knölar Rockdala / pelargoner & fuchsior Och så Växtmästaren där jag bor.
vickeva
05-03-2007, 19:18
CITAT (Kajsa @ 05-03-2007, 19:15)  Lilla Fiskare gatan i Lund Den glömde jag ju, älskar att gå dit..
Håller med Tomba. Blomqvist plantskola är värt många besök, för oss här i Finland(och er i Sverige också).
aanderss
05-03-2007, 19:36
CITAT (vickeva @ 05-03-2007, 15:53)  Men du, mitt emot Vellingeblomman finns en väg, och hundra meter in på den vägen finns ett växthus, där säljer de jättefina sommarblommor till bra priser.. dit går jag mycket hellre än till Vellingeblomman... jaha jag skall undersöka de någon gång
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 05-03-2007, 10:42)  och för mig är det Rydlinge i Skellefteå http://www.rydlingeplantskola.se/Björsbyn i Luleå http://www.bjorsby.se/Dom där två gillar jag med  , plus de här: Fagernäs Trädgård i Boden, Rutviks handelsträdgård i Luleå, Bryggmans Trädgård i Piteå och Barbros Perenner, Pålberget Piteå
Zetas  torvan
Mia, zon 3
06-03-2007, 11:55
Förutom redan nämnda i Skåne så gillar jag Tirups örtagård (i Staffanstorp), och - såklart - Roskraft (mellan Simrishamn och Borrby). Men det är ju "semestermål" för min del... Här i Östergötland är det inte för tätt mellan plantskolorna...  Men några guldkorn finns ju - först och främst Botanicus (utanför Skänninge), och Varamons plantskola (i Motala). Billbäcks utanför Norrköping ska vara riktigt bra också, men jag har tyvärr inte lyckats ta mig dit än. (När jag blir stor och vuxen så ska jag öppna min egen plantskola, och då får ni komma från Sveriges alla hörn!  )
Men kära nå´n då! Det kan väl inte bara vara jag som hittat till Lenas Växter ? Lenas växterhemsidan är trevlig, men alltid hopplöst efter ... De ägnar uppenbarligen tiden åt växterna istället
fruberglund
06-03-2007, 15:12
De jag varit på: Åsby...inte så imponerad av den när vi var dit (bästa kompisen bor utanför Hallstahammar). Petab...inte heller så imponerad men väldigt stort utbud trots allt. Plantskolan i Lindesberg...stort men lite rörigt tycker jag, inte så välskött som jag trodde det skulle vara. Rångedala utanför Borås har jag inte varit på än men ser fram emot när jag ska dit i vår, hoppas det är så bra som jag tror Sen är det våra lokala små plantskolor i Axamo utanför Jönköping, de är väl bra men har ju tyvärr inget jättesortiment som de stora plantskolorna  Nu kommenterar jag bara de jag varit på personligen och inte nätbutikerna.
Sailor Pluto
06-03-2007, 16:25
Åsby blev faktiskt något sämre efter ombyggnaden, tycker jag. Delar av sortimentet försvann och ersattes av möbler. Lite synd.
ewa zon 3
06-03-2007, 16:56
Köpte kanonfina petunia amplar på "Hemma trädgård" i Åsbro, utanför Askersund. De hade kanonfina blommor, jag har bara varit där en gång, men kommer definitivt åka dit igen! HemmaträdgårdTvå amplar fyllde hela baksätet! [attachment=254:DSCN2338bliten.jpg] [attachment=255:DSCN2335liten.jpg]
pleximaster
14-03-2007, 07:58
Jag gillar olika ställen beroende på vad man ska köpa. Bor i utkanten av Lund så jag är rätt lokal som Ni ser… Detta är min persoliga åsikt och grundar sig på mina erfarenheter, förutfattade meningar, vad jag gillar och hur jag blivit bemött. Ta det med en nypa salt och åk dit och skaffa en egen uppfattning om ställena.  När det gäller perenner älskar jag Åkarps allväxtcenter, de har även bra sortiment på fröer, brukar också vara bra prismässigt, men deras trädselektion är oftast inget att hurra över. (Jag gillar stora träd.) Vill man ha träd och buskar av större dimensioner så har Skåneplantor i Staffanstorp fina exemplar på våren, deras höst stortiment brukar dock vara trist. I höstas hade nästa allting löss… Häckar har vi köpt fina från Flyinge Plantshop, bok och buxbom, inte en enda planta har dött, 140 plantor bok och 109 buxbom. Plantagen i Lund, enligt mej är det inte värd att att försöka hitta dit och ÖSAB utanför stan är inte heller så upphetsande. Lite off topic Flyinge plantshop används ofta av mej som ett skällsord, kan åka förbi en trädgård och säga "fy det ser ut som Flyinge plantshop" inte för att de är dåliga på något sett, vi har köpt finfina plantor där, men deras stil. Det är deras utställningar som alltid ser likadana ut. Byastenfest med alla växter uppstammade på något sätt. Snart har de väl uppstammad gräsmatta också…  Nej nu var jag orättvis… kanske…  mvh plexi (Värpinge by)
emmapemma
14-03-2007, 09:31
Åker gärna in på Zetas eller Ulriksdals slottsträdgård (båda strax utanför tullarna i Stockholm). Plantagen i Bergianska har ett rätt hyffsat utesortiment (man kan ha tur och hitta riktiga godbitar, men andra plantagen-butiker åker jag inte gärna till när jag ska handla). Jag antar att de känner pressen av att ligga vid den botaniska institutionen Annars är ju Gustavshill ute på Färingsö, Ekerö, en liten trevlig pärla! Bra sortiment och hjälpsam personal! Priserna är ju helt kanon, hittade ett ganska stort exemplar av t.ex. gulbladig solfjäderlönn (ni vet, den som Zetas har satt fyra plus på, jag minns inte det latinska namnet så här på rak arm), för bara några hundralappar. Hade tänkt köpa den, men kunde inte riktigt komma på den ultimata platsen, så jag chansade på att samma bra pris ska komma nästa sommar  .
Mia i Skåne
14-03-2007, 11:08
Min absoluta favorit är Cedergrens -inta bara för att jag praktiserat där ett halvår utan för sortimentet, kvaliteten, kunnandet och stämningen. Underbart! Bor på gångavstånd från Petab i Rydebäck så där handlar jag en del, det är billigt och helt okej men inte toppen. Åbergs i Ystad gillar jag på precis samma grunder som Cedergrens. Blomstergården på nätet (stängt för beställningar tills vidare, tyvärr) har också varit toppen.
snillan
14-03-2007, 15:07
Hej på er
Granefeldts blommor, ligger i Eskilstuna på vägen mot Sundbyholmsslott, direkt vid vägkanten ligger växthuset, de har fina blommor, särskilt för plantering i krukor och urnor, förra året köpte vi stora petunia amplar, ca 70 cm i diameter, kostade 99 kr, en stamros med normalstora blommor (ingen miniros), den var ca 140 cm hög och kronan är ca 35-40 cm i diameter, kostade 150 kr, jättebilligt tycker jag...
Dessutom Bürgers Trädgård i Köping, jättefina plantor och duktig och engagerad personal bra kvalitet på växterna också. Ni som ska till Örebromässan kan lyssna på ett föredrag som Bürger håller där. Han har även butik i Sala tror jag har dock aldrig varit där.
Tips för er som bor i Västmanland och Sörmland eller har vägarna förbi....
Snillan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|