Maria_z5
Hej!

Har sått lite olika aklejor men tycker att de tar liite för lång tid på sig.
De är täckta med halkgrus, är det det som gör att inget händer?

/Maria
Fenja
Har du stratifierat dem?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
confused.gif är de kylda undrar jag med ?
Anki V
Jag har tre aklejasådder som trilskas.

Jag sådde i början på december och satte ut. De fick komma in 20 januari och ännu syns inte ett liv. Jag vet inte om jag ska bekymra mig så mycket eftersom ingen av sådderna grott ( det kan väl inte vara fel på frön ur tre olika påsar g.gif )?

Den Japanska aklejan - Aquilegia flabellata grodde däremot efter samma behandling på några veckor och är redan utskolad och har tre karaktärsblad. rolleyes.gif

/Anki
Kajsa
Mina får stå kvar ute vid väggen, så gror dom på våren, prova det. Har inte heller plats inne.
Maria_z5
Jovisst är de stratifierade men kanske i kortaste laget, 4v? g.gif
Ska jag ställa ut dem igen tillsammans med de andra stratifierade som inte har grott?
Vissa av byttorna har grott och andra inte, jag tog in dem den 15/2.

/Maria
kerstin z5-6
kör en sväng till , , testa en till 4v period så gror de nog

fast nog kan du få vänta 4 veckor efter intag, med många perenner ... cool.gif
Maria_z5
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-03-2007, 16:54) *
kör en sväng till , , testa en till 4v period så gror de nog
fast nog kan du få vänta 4 veckor efter intag, med många perenner ... cool.gif

Okej ska göra det, vänta ett par veckor till och sedan ut. smile.gif
Blev lite fundersam om jag missat att de var ljusgroende för jag har (för snabb som vanligt) rolleyes.gif lagt grus på allt som skulle ut och eftersom det mesta grott utom aklejorna, gentianan, stormhatten, Spetsblomster (Ammi visgna), bergvallmo och astrantia så blev jag lite fundersam. g.gif

Tack för som vanligt snabbt och fint svar. thanks.gif

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon