Nyköpta "lökar" utan skötselråd. Har jag hittat rätt information om dessa två sorter?
Planteras ut i vår, grävs upp innan frost... Anemonerna gärna skuggigt och fuktigt??
// Wilma
Alexander-VG-zon3
04-03-2007, 23:51
oxalis = i feb så tar du knölarna och planterar dom i en kruka med vanlig jord (plantera dom grunt men inte så dom syns vid jordytan ) använd gärna plast krukor ( då dom är lättare att hantera när dom grävs ner ) . då efter en tid så kommer där blad du samtidigt ska du böja vattna dom men låt dom dock torka upp på ytan . i mars brukar dom första blomknopparna visa sig sen väntar du i 2-4veckor och börjar ge dom näring . när dagen är varm +15c och natten +5c +10c så kan du gräva ner dom i rabatten , kolla dom under sommaren om dom behöver större kruka . efter en frost natt ( så bladen vissnar ner , vissnar dom inte ner efter första frosten så vänta till nästa dock får det inte bli kallare än -5c -10c i jorden ) men då efter första frosten så att bladen har dött ska du gräva upp krukan och förvara dom i +10c ge lite vatten ( lite lite vatten ) sen i början av feb börjar du vattna mer men dock sparsamt än och sen i slutet av feb börjar du om igen . det är inte tvunget att ha dom i jorden under sommaren men dock piffar det alltid upp snyggt i rabatten .
här är min oxalis förra sommaren . hälften har jag nu i fönstret som börjar visa blomknoppar och har jätte många blad den andra hälften lämnade jag ute under vintern på bilden är oxalisen den röd bladiga växten
Eva 33c
05-03-2007, 11:00
Jag bruka köpa anemoner varje år (orkar aldrig gräva upp dem till hösten...) och sätter dem i landet i slutet på maj eller början av juni. Mina står i lerjord i kökslandet mitt i solen, jag använder blommorna till snitt sedan i juli-augusti. Speciellt de blå är sååå fina...
De kanske trivs i skugga också, det vet jag inte eftersom jag inte provat. Känns som de inte är så kinkiga.
Hej och tack!
Fin fint Flaxss, ser att du även har den purpurfärgade varianten i landet. Den har jag i fönstret, men i år åker den också ut då. På sommaren är man ju utomhus för det mesta!!
Tack också för anemon svar. De kommer alltså blomma senare i sommar, bra att veta..
Odla på! Wilma
Eva 33c
05-03-2007, 13:53
CITAT (Wilmer @ 05-03-2007, 12:39)

Tack också för anemon svar. De kommer alltså blomma senare i sommar, bra att veta..
Odla på! Wilma
Man kan säkert förodla den i kruka inomhus några veckor och få blommor tidigare. Jag har bara inte plats för den inne! Sedan beror det ju lite på var man bor, här i zon 5 funkar det som jag skrev. Bor du i bättre zon kanske den kan planteras tidigare utomhus också. det beror på när risken för frost är över. Det brukar också rekomenderas blötläggning av knölen före plantering, fast det brukar stå på förpackningen.
Eva, grejjen är att jag köpte knölarna billigt, så man får vad man betalar för= inga beskrivningar på förpackningen

Men blötläggning är nog inte fel, de ser helt intorkade ut!
Jeg er da fra Norge o har også fått kjøpt Iron cross her. Men jeg lot den tørke i potten og da var den helt inntørket, og jeg kunne ikke plante.ser på bildet en burgunder oxalis, er det en potteplante, eller kan den stå ute i hagen hele året, en staude? Blomsterhilsen fra en helt ny bruker, kikki fra Norge
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.