Full version: Hoya kerrii
Natures wisdom
Jag har en liten obetydligt Hoya, ett blad som sitter rotat i jord precis som på denna http://www.wanapluk.com/hoya-plant/images/hoya-plant-01.gif.
Jag har sett att de kan förgrena sig, och t.om. blomma. Hur lyckas jag med det?
Blomstertanten
Tyvärr så är chansen att det ska bli något mer än detta enda blad minimal !
Enda chansen är att det finns med en liten stambit , vilket det oftast inte gör.
Hoya kerri kan vara ganska långsamväxande dessutom i början.
Är du intresserad av en stickling som kan bli något, kan du höra av dej till mej. Du kanske har något så vi kan byta ?
maimiti
Det finns ju en och annan som har fått tillväxt från hoya-"skott" med bara blad, utan stambit, men man får nog utrusta sig med tålamod om man har tänkt vänta...
Blomstertanten
CITAT (maimiti @ 05-03-2007, 22:17) *
Det finns ju en och annan som har fått tillväxt från hoya-"skott" med bara blad, utan stambit, men man får nog utrusta sig med tålamod om man har tänkt vänta...

Ja, jag gav då upp efter mer än 4 år !
Jag kanske borde skaffat mer tålamod tongue.gif
maimiti
4 år är väl ingenting... är du så otålig biggrin.gif
Jag vet en som faktiskt fick tillväxt från ett blad av Hoya latifolia efter bara åtta månader thumbsup.gif Vad gäller Hoya kerrii har jag dock fortfarande inte hört talas om någon där bladet gjort någon ansats att växa sedan de började säljas för ett antal år sedan, men man ska ju aldrig säga aldrig heter det ju och går det med vissa arter så kan det ju gå med alla. Själv har jag inget tålamod alls... sleep.gif
ansan
vad menar ni? att kerri säljs så men att de aldrig växer upp?
jag har just köpt en till min mamma. Den ser ut dom på bilden i inlägget, bara et blad.
Varför säljs de så då?
yenny
Det är något de hittat på till alla hjärtans dag tror jag. Trist att de förstör blomorna så tycker jag.
maimiti
CITAT (maimiti @ 06-03-2007, 08:52) *
4 år är väl ingenting... är du så otålig biggrin.gif
Jag vet en som faktiskt fick tillväxt från ett blad av Hoya latifolia efter bara åtta månader thumbsup.gif Vad gäller Hoya kerrii har jag dock fortfarande inte hört talas om någon där bladet gjort någon ansats att växa sedan de började säljas för ett antal år sedan, men man ska ju aldrig säga aldrig heter det ju och går det med vissa arter så kan det ju gå med alla. Själv har jag inget tålamod alls... sleep.gif

Antingen så säljs de så bara för att det går att tjäna pengar på det (lite gulligt med ett hjärtformat blad i en kruka typ...) eller så inser inte de kommersiella odlarna att det faktiskt är mycket svårt att åstadkomma en växt med så lite material. Det är ju inte ovanligt att man odlar upp växter på det viset, men med hoyor är det en tämligen osäker metod.
Limeblossom
Aha.... så det var sådana dom sålde på ICA hemma. Man lär sig något varje dag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon