Katti med torpet
Vissa frön kan/ska ju enl påsen direktsås. Om man ändå vill prova att förodla dem hur tänker man då med jord och skolning? Skall man så i såjord och skola som vanligt eller skall man så direkt i t.ex. P-jord och halvstor kruka?
Antar att orsaken till att vissa rekomenderas för direkt sådd kan var två
1) gillar inte omplantering
2) tillräkligt snabb för att hinna även vid direktsådd
Just för ögonblicket har jag tänkt ge mig på Persilja och Rommersk riddarsporre (inte världens färskaste frön är jag rädd).
Rommaren har jag förstått kan vara lite kinkig. Har ni några tips om vad som är optimal hantering. Varmt/kallt/växlande el. nå't...
Pia L
Riddarsporren kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, men Persiljan sådde jag i vanlig blomjord för krukväxter (det går säkert bra med såjord också)
Jag hällde ca. 3 cm jord i dom större kaklådorna av plast, strödde ut fröerna jämt och lite jord på, duschade sådden med en blomdusch för att den skulle bli fuktig, sedan satte jag på locket och ställde i söderfönster.
Sådden ska vädras varje dag, gärna en stund med locket av. Dom gror fort och när locket inte längre kan sättas på var det dags för omskolning.
Jag bröt den täta mattan i 10 bitar och satte varje tuva i en 10 cm. kruka i planteringsjord. För min del så var det då dags att kunna ställa ut krukorna på solsidan.
Efter en-två veckor har tuvan fluffat till sig till en fin mindre buske och jag satte ner alla i en pallkrage i två säckar gödsel, blink.gif inte hade jag en aning om att varje liten buske skulle bli sååååå stor giggle.gif Jag kan tala om att jag den sommaren kunde skörda mellan 4 och 5 kilo persilja av den krusade sorten.

Kaklådorna blit jättebra om man borrar små hål i botten och sen ställer ner den i en med hel botten.
Jonas70
Jag brukar förodla persilja i stort sett varje år, både den krus- och slätbladiga. Jag sår den i såjord, men i övrigt gör jag precis som Pia. När man omskolar "tussarna" så kan man sätta dem rätt så djupt för då blir de lite mindre rangliga, men det är ju först när de kommer ut som de blir riktigt bra.
Anledningen till att jag förodlar dem är att jag tycker att grobaheten är bättre inomhus, och att man kan få skörd tidigare.
Lena i Torslanda
Min mormor sa alltid att persiljefröna skulle till helvetet och vända innan de grodde devil.gif

Jag vet inte om det stämmer men de tar tid på sig vid direktsådd ute. Är säkert jättebra att börja inomhus.
grynet
Romersk Riddarsporre (Splish Splash) har jag sått och skolat om..vanlig så o kaktusjord använde jag,täckte dom bara lite med Vermiculte,drog en plastpåse över och ställde dom under lysrör..grodde jättefort..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon