Halli
Hej,

jag direktsådde luktärter förra året, men knappt någon grodde.... Nya friska tag i år! Jag tänkte förså och har läst en massa och en del blötlägger och en del filar och alla verkar gro fint, och så är det många som förespråkar den sk stjärtlappsmetoden, men jag förstår inte vad den innebär? Är det någon som kan förklara vad som avses? confused.gif
Eva 33c
"Stjärtlappsmetoden" innebär att du sår fröerna (efter eventuell filning och blötläggning) i ett fuktigt papper, ( tex "stjärtlappar" avsedda för att tvätta bäbisar med som är ett lagom starkt och fuktighetshållande papper ) men hushållspapper funkar också. Sedan viker man ihop papperet och stoppar det i en plastpåse. Sedan kollar man var och varannan dag om det grott, och kan flytta ut fröerna till jord efterhand som man ser att det är liv i dem. Jag har inte tillämpat detta i någon större utsträckning. Men i år har jag provat grobarhet på frö med den metoden bla. Metoden ger bra koll och sparar en hel del plats under grodd stadiet.
Eva i Höga
Så bra! Detta måste jag pröva så man inte sår en massa frön som inte gror. Det sparar ju plats som du säger. Härligt när man får enkla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon