Full version: Myggor nu!
fruberglund
Jodå, när jag och mannen var ute och gick igår så såg vi stora svärmar med myggor! Måste säga att det var väldigt mysko att se myggor avteckna sig mot snön, det var nog första gången för mig blink.gif Måste vara den väldigt milda vintern som gjort att de kläckts redan nu.

Nån mer som har sett myggor redan?

Jag ska nog skriva till lokaltidningen, de har en spalt med vårtecken och det här är väl ett vårtecken om nåt, tussilagon släng er i väggen bravo.gif
anna_rispan
Oj, jag har nog heller aldrig sett det. Men vår biologilärare på komvux sa att det finns myggor som lever på vintern också.
Alba

fruberglund - du får gärna behålla myggorn hos dig. biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
Jodå, vintermyggor finns. Det lärde jag mig när fältbiologerna hade fenologilistor i min ungdom (vårteckenrapportering, som de för övrigt fortfarande håller på med). I stället för "mygga" stod det "myggbett" på listan, för att betona att det var stickmyggan det gällde. Vintermyggorna sticks alltså inte.

Olle
anna_rispan
så för att fru berglund ska vara riktigt säker på att det är ett vårtecken så måste hon sträcka in sin arm i myggsvärmen...hehehe
vickeva
Här kan man läsa
vinterinsekter
fruberglund
Hade jag ingen aning om att det fanns vintermyggor...tur jag inte kontaktat lokaltidningen än blink.gif tongue.gif
aanderss
Jag brukar ofta bli premiär biten på valborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon