Christa
[attachment=218:Pumpor2006.jpg]

Hur länge brukar pumpor hålla sig? De ligger i vanlig rumstemperatur men ser hur fina ut som helst. I den lilla gula släta har det blivit en liten spricka som det kom några droppar ur i förra veckan annars ser de ut som de gjort hela vintern.

Är de redan kass inuti när det börjar synas utanpå att de börjar bli dåliga?

Jag funderar på att torka pumpaköttet när jag väl öppnar dem. Är det någon som provat det?

KURT
Mindre prydnadspumpor kan man ju ha liggande i många år, men de torkar kanske snarast ut. Men de behåller i alla fall färg och form. Det går säkert att torka pumpaköttet, men frågan är vad man skall ha det till? Man bör i alla fall inte torka livsmedel vid en temperatur över 50 grader.
Christa
Pumpa innehåller ju karotener som är nyttiga för hälsan. Tänkte att torkat pumpakött kanske har mer smak än färskt och att man kan äta det som det är när det är torkat. Skulle vara intressant att få veta om någon provat.
e_sedell
Min prydnadspumpa höll sig i 3½ år i köksfönstret, sedan möglade den och då va den redan rutten innuti. Den hade inte torkat alltså (!).

Ska du torka för att äta så välj nya frächa pumpor.

Innehåller alla pumpor karoten, och lika mycket?
Nog borde det va så att bara de oranga innehåller mest, och de andra har det men inte lika mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon