Hej!
Jag ska inviga mitt växthus nu i vår och jag undrar hur bra ett växthus håller värmen.
Växthuset är 6,4 kvm och av isolerplast.
Håller inomhus tempen sig på plusgrader även om det är någon minusgrad ute?
Mvh Anna
Ardisia
05-03-2007, 12:37
Vad roligt med ett växthus. Mitt är på 10 kvm och glas i väggar men kanalplast i taket. Hur det håller värmen är ganska beroende på om solen skiner, jag har haft 20 grader varmt i februari när det har varit strålande sol ute med massa snö. Är det mulet så brukar det vara några grader varmare i växthuset än ute men kylan går in på nätterna. Ett par minusgrader dagtid brukar innebära lite varmare därinne, men jag vågar inte ställa ut mina apelsinplantor ännu av rädsla för frost.
kerstin z5-6
05-03-2007, 12:44
Vill man starta i mars april är frostvakt + bubbelplast ett måste -visst är det ofta väldigt varmt dagtid , men nattetid blir det ändå minus därinne -om du inte bor i z1...
värmefläkten kan ställas in på ung gradtal och går således bara när tempen sjuker under tex +5-8 stannar när tempen kommit över det .. så det blir inte jättedyrt heller
perenner kan klara en kort köldknäpp men sommarblommor gör det inte -Ju mer värmeälskande saker du vill odla , ju längre in på våren får du vänta
Temometer som visar max -min temp under dygnet finns på de flesta bensinmackar o varuhus -jättebra om man vill testa o kolla tempen dagligen -dvs hur natten varit
Tänk på att i ett litet växthus blir det snabbt väldigt hett så se till att vädringsluckorna funkar -de brukar vara öppna dagtid nu hos mej ...blir det över + 25 -28 gr mår inget bra o vid + 30 börjar många växters rötter att dö
Hej!
Tack för era svar!
Frostvakt verkar vara en bra investering liksom en termometer.
Har någon tips på en bra frostvakt som inte behöver el?
Mvh Ana
Lena i Torslanda
05-03-2007, 13:32
Finns nog ingen frostvakt som inte går på el. Den måste ju kunna slå av och på vid behov och det är nog bara el som kan fixa det.
Det finns växthusvärmare som går på fotogen men dem får man ju sätta igång och stänga av manuellt
CITAT (annaco @ 05-03-2007, 11:37)

Hej!
Jag ska inviga mitt växthus nu i vår och jag undrar hur bra ett växthus håller värmen.
Växthuset är 6,4 kvm och av isolerplast.
Håller inomhus tempen sig på plusgrader även om det är någon minusgrad ute?
Mvh Anna

Skaffa en Max-Min termometer ... kostar kring en 100:-. Då kan du lätt hålla kolla på högsta/lägsta temp utan att gå ut och kolla mitt i natten.
CITAT (annaco @ 05-03-2007, 13:17)

Hej!
Tack för era svar!
Frostvakt verkar vara en bra investering liksom en termometer.
Har någon tips på en bra frostvakt som inte behöver el?
Mvh Ana
Kom ihåg bubbelplasten.
Jonas70
05-03-2007, 15:18
Ja annars blir det till att elda för kråkorna

Jag tror i och för sig det kan bli rätt dyrt i alla fall. E frostvakt är väl ofta på typ 2000W, och det innebär att den kostar ca 2:50 per timme att ha igång.
kerstin z5-6
05-03-2007, 17:00
nej det blir inte alls särskilt dyrt inte ens i z6 ...den går så korta stunder .. nån hundring mer på elräkningen ..helt överkomligt
titti49zon6
05-03-2007, 18:31
Jag har kollat och för mig i zon 6 kostar det ung. 500-600 kr/mån i april när det kan vara ganska kalla nätter och en del mulna dagar om jag har fläkten på 2000 kwh
Den går rätt mycket även på dagarna. Mitt växthus är 12,5 kvm och är helt i isolerplast 6 mm med isolering runt om och i botten av isolerskivor
kerstin z5-6
05-03-2007, 18:36
ja, mina isoglas gör nog en del kronor
Jonas70
06-03-2007, 12:41
CITAT (titti49 @ 05-03-2007, 18:31)

Jag har kollat och för mig i zon 6 kostar det ung. 500-600 kr/mån i april när det kan vara ganska kalla nätter och en del mulna dagar om jag har fläkten på 2000 kwh
Den går rätt mycket även på dagarna. Mitt växthus är 12,5 kvm och är helt i isolerplast 6 mm med isolering runt om och i botten av isolerskivor
Det beror ju naturligtvis på vad man vill lägga på sina växter som hobby, men för mig hade den summan varit rätt så hög med tanke på vad min hobby i övrigt kostar.
titti49zon6
06-03-2007, 15:31
När jag byggde växthuset var elpriset ett helt annat så därför kör jag numer inte igång det förrän mitten på april och tjänar därmed 200-300 kr, klart beror det på om man låter tempen gå ned mot nollan så spar man ju mer men jag vill ha ca 6-7 grader på natten så att inte temp.skillnaden blir alltför hög...dagtid kan det lätt bli över 25 grader men det åtgärdas med automatisk ventilation
Min man är elektriker oh det är han som räknat ut värmekostnaden,själv trodde jag nog inte att den skulle bli så hög
kerstin z5-6
06-03-2007, 16:26
Å andra sidan -vad kostar det att spela golf? >Åka slalom , köra skoter ? gå på lokal varje helg ?gymkort?...
I långa loppet är nog trädgård i förhållande till vad den ger tillbaka en mycket billig hobby ..
Katti med torpet
13-03-2007, 22:27
På min värmefläkt kan jag välja mellan 1000W eller 2000W. Jag kör på 1000 Watt för det mesta, 2000w behöver jag bara slå över till om ute-tempen sjunker under -10 grader. Då värmer jag ett utrymme på ca 6kvm och isolerat med bubbelplast.
Man kunde tycka att det totalt skulle gå åt lika mycket ström oavsett om man kör på 1000 el. 2000w men det har visat sig att det går åt mycket mer ström när jag kör på 2000w så tipset är att ställa ner till 1000 så fort temperaturen tillåter.
Här diskuteras det hur mycket det kostar att åka båt ( 1 liter /minut !! )och sedan får min växthus kosta vad den vill
Jonas70
14-03-2007, 11:15
Det är klart att kostnaden blir dubbelt så hög om man kör på 2000 kW istället för 1000 kW. Man betlar ju per kWh.
Katti med torpet
15-03-2007, 14:56
CITAT (Jonas70 @ 14-03-2007, 11:15)

Det är klart att kostnaden blir dubbelt så hög om man kör på 2000 kW istället för 1000 kW. Man betlar ju per kWh.
Nej riktigt så enkelt är det ju inte. Fläkten går ju på termostat, när rätt temp är uppnåd skall den stanna och med 2Kw borde det gå "dubbelt" så fort, alltså borde fläkten då bara gå hälften så länge. Men så funkar det alltså inte...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.