snillan
Hej
Jag är helt ny på detta forumet och ganska ny i trädgårdsintresset med

Min fråga till er är:

Vi har ett gammalt plommonträd som helt plötsligt bara dog i slutet av sommaren 2006, vet inte varför.
Min fråga är nu, om jag vill plantera ett annat träd på samma plats som det gamla plommonträdet, går det, eller bör man inte plantera i samma grop?
Jag vill inte ha ett nytt fruktträd utan exempelvis syrenträd eller något annat vacker blommande träd, det ska vara ganska litet träd, och kommer att vara placerat i söder med sol hela dagen..... har ni förslag på något vackert lättskött träd åt mig?

Tacksam för förslag!

Hälsar
Maya
KURT
Man bör undvika att plantera ett räd av samma art på samma plats som det stått ett träd, om man inte bytt ut jorden. Det går utmärkt att plantera något annat träd där. Men man bör se till att det finns generellt bra förutsättningar, t ex att det inte är alltför fuktigt, utan väldränerat och skall man ha ett blommande träd så bör det ju också stå soligt.
snillan
Tack för ditt svar Kurt. Det var precis vad jag hoppades på, att jag skulle kunna plantera en annan typ av träd på samma plats
Hälsar
Snillan
Cilla
Hej och välkommen Maya/Snillan!

De botaniska namnen är bra att ha för att veta om träd tillhör samma släkte och därför blir besvärligare att plantera på ställen där tidigare träd stått. T ex så heter alla plommon Prunus Xxxxx, och så heter körsbär, hägg, persika och slån också.

Ett ungt plommon som dött efter bara ett par år hinner dock inte trötta ut jorden så mycket att man behöver undvika samma släkte pga jordtrötthet. Däremot kan det ju finnas andra anledningar till att trädet dog som kan vara bra att ta reda på.

Vanligaste orsaken till att träd dör att att man följt de usla anvisningarna för plantering som ofta fäljer med träden. Många beskrivningar råder en att göra ett relativt dupt och smalt hål, som man sedan fyller med plantskolans köpejord hela vägen och stoppar trädet i. Resultatet blir att trädet står i en torvrik mylla som kan ta upp hur mycket vatten från omgivande mark som helst, och att avdusntingsytan uppåt är för liten. Trädet drunknar. Att gräs också snabbt växer in över den lilla jordytan gör att det går fort, det täpper till avdunstningen ännu mer.

Plantera ditt nya träd på ett bättre sätt. Gör en vid och inte nödvändigtvis en så hiskeligt djup grop. I normal trädgårdsjord med ett normalstort träd räcker det med en växtbädd som är 50 cm djup i mitten, och i ett område utanför är 30-40 cm djup, dvs ett spadtag ned. Detta område utanför det djupare ska däremot vara ganska stort, så att bädden har en yta uppåt på 1-1,5 m diameter.

När man gräver lägger man den ytliga jorden i en hög, och den jorden från djupare skikt i en annan hög. Där det är som djupast i växtbädden lägger man grus eller den jord som låg där förut. Sedan fyller man på med den övriga jorden och i det översta 20-30 cm lagret lägger man köpt kogödsel eller ev planteringsjord (fast gödseln är oftast bättre).

När man sätter ned trädet i växtbädden ska det stå högre än befintliga marken runt omkring, 10 eller 20 cm högre upp. När man fyller växtbädden och runt trädet kommer det alltså att stå på en liten kulle. När den jord som man grävt sedan under säsongen sjunker ned kommer trädet ändå inte att drunkna eftersom man satte det högt från början.

Gör man så, kompletterar med att någon gång per år ta bort gräs som vill växa in över jorden och vattnar ett par, tre säsonger vår och torra perioder, kommer de flesta nyplanterade träd igång väl.

snillan
Tack så jättemycket Cilla för de goda råden angående plantering av träd, trädet som dog har säkert funnits här sedan huset byggdes runt 1946, så det var gammalt. Jag har aldrig planterat något träd så därför är dina råd mycket välkomna.
Ska bli spännande att välja ut något nytt träd att plantera.

Hälsar
Snillan
Cilla
Aha, då var döden säkert naturlig. Plommonträd lever inte så mycket längre. Och det innebär också att det stått så länge att du kan veta att jorden kring plommonet är "trött på Prunus" och att ett annat släkte kommer att må bättre. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon