Full version: Pelargonsticklingar!
snillan
Hej
Jag är helt ny på ert forum, och ganska ny i trädgårdsintresset, det blommade rolleyes.gif upp för ca 3 år sedan, jag upptäckte då att det är oerhört avstressande att hålla på med fröer och trädgårdskötsel (om det är i lagom mängd förstås) det har nu blivit min anti-stress terapi.

Nu till min fråga.
Jag är också nybliven pelargonfreak, sen 1 år tillbaka, och har i förra veckan beställt 8 st sticklingar från olika typ av pelargoner via en tjej på nätet. Jag kommer att få dem rotade i april, min fråga är nu:

Hur hanterar jag dessa för att få knubbiga fina pelargoner till sommaren, hur ska de placeras, ska de beskäras, hur vattnas osv. allt ni kan ge mig i information mottar jag tacksamt. Det är bla rosenknoppspelargon, tulpan, zonal och dvärgpelargoner jag beställt.

Jag har också fått för mig att jag vill ha lite medelhavsväxter till sommaren, såsom citronträd, limeträd, olivträd och liknande, har ni några råd att ge mig angående dessa växter.

Jag har tyvärr ännu ej tillgång till något växthus, det ligger på önskelistan, som kombinerat växthus och uterum, ett rum för avkoppling och njutning, tillvidare kommer jag nog till sommaren att ha tillgång till en inglasad balkong och ev även inglasad veranda.
Jag är jättetacksam för tips och råd från er som kan.
Hälsar
Snillan
Fenja
Kolla på http://www.pelargonsallskapet.com/ så hittar du massor med information om alla sorters pelargoner.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon