malin72
05-03-2007, 13:15
vad är det för fel och vad kan jag göra

[attachment=221:blandat_06_273.jpg]
Lena i Torslanda
05-03-2007, 13:37
Just nu kan du inte göra något. Har du tjäle och kyla? Rhod.blad rullar ihop sig vid kallt väder. Men din buske ser ut att lida av mer än det. Det verkar vara väldigt lite blad på den. Har den tappat mkt blad under vintern?
Du får avvakta vårens ankomst innan du kan se vad som behöver göras. Om det inte är kylan som gör att bladen rullat sig så kan det vara torka. Vintergröna växter kan lätt torka ut under vinter.
Tyvärr Malin, jag tro inte att din roddis kommer att klara sig.
Jag tror att den fått för lite vatten före vintern och därför ser den ut så där.
Vi hade en likadan för ett par år sedan, men lyckades ej klara den.
Hälsningar
Cato
Eva 33c
05-03-2007, 14:06
Har den sett ut sådär hela vintern?
Det KAN vara så att den står lite varmt ( mot en vägg?) nu när solen börjar komma tillbaka, då ökar avdunstningen från bladen men samtidigt är det förmodligen fruset i jorden så den kan inte kompensera detta. Risk för "frystorkning" alltså. Jag tror inte det hjälper att vattna jättemycket på hösten för att förhindra detta då marken fryser i allafall. Eventuellt kan man täcka marken runt busken med löv eller liknande EFTER att jorden frusit till på hösten. Det kan hindra att tjälen kryper för långt ner. Men det kan oclså hålla kvar kylan sen på våren... Kanske kan du skugga den lite om det blir soligt och börja vattna så fort tjälen gått ur backen. Inte tidigare för då blir det nog bara en isklump i jorden. Ge inte upp hoppet än! Ser den väldigt risig ut i vår kan du beskära den så kommer det nytt, fast då får du nog vänta på blomningen ett år extra.
Det var i allafall mina funderingar. Jag vet att mina roddar sett ut så där iblan men repat sig.
malin72
05-03-2007, 14:09
nja ingen direkt sol på den.....bara kvällssol....ja jag för fnula vidare
Madeleine1
10-03-2007, 17:36
Rhododendron blir så av frost. Låt den vara. Om det inte är något annat fel på den hämtar den sig nu när det blir lite varmare.
malin72
06-04-2007, 19:28
Madeleine1
06-04-2007, 22:03
Mina svärföräldrar brukade vattna sina Rhoddisar med mängder av ljummet vatten nu på våren. Jag kan inte lova att det hjälper för dig, men det kanske kan vara värt ett försök.
Hur skiljer sig växtplatsen för de två?
malin72
07-04-2007, 11:31
ja skillnaden är stor...ena baksidan med morgonsol....den andra kvällssol,men jag var ute nu och tog av en knopp och den var torr och död
tror inte chanserna för den är stor inte
Madeleine1
07-04-2007, 12:02
Ge inte upp än bara...
Det skulle ju kunna vara så att jorden på "kvällssolssidan" fortfarande är så kall att Rhoddisen inte får upp tillräckligt med vatten, dvs det vatten den behöver på kvällen när solen skiner på den. Prova med ett par hinkar lätt ljummet vatten, det kanske funkar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.