thomaswahlqvist

Hej igen
Jag plockar bort lite av texten.
Jag vill inte stöta mig med Horto green, de har ju fina växter.

Förlåt.
Kajsa
Ja det var väl trist att dom dabbade sig där då, den kostar väl 300 kr såg jag.
vet inte var dom fått sina uppgifter ifrån.
Men för övrigt är Horto Green jättebra på annat, rosor, perenner, klematis.
Har bara fått bra plantor och har inget att klaga på.
Bor i zon 4 och har väl drömt om en magnolia ibland, men tvekar alltid.
Sylvia
CITAT (Kajsa @ 05-03-2007, 16:57) *
Bor i zon 4 och har väl drömt om en magnolia ibland, men tvekar alltid.

Ja men då kan du ju testa några andra sorter.
Den allra härdigaste magnolian påstås vara Magnolia biondii, men tyvärr är det svårt att hitta någon härdighetsinformation om den. Den kan också vara något svår att få tag i, den säljs inte så allmänt i plantskolorna.

Magnolia kobus, japansk magnolia, hör till de härdigaste, men nackdelen med den är att den behöver ett antal år på sig innan den blommar och kanske för att den blir ett upp till 10 m högt träd.

Dess variant M. kobus var. borealis sägs vara ännu härdigare och klara sig t.o.m. zon 5 i skyddat läge. Nackdelen med denna är dock att den blommar tidigare, och i bistrare klimat kan blommorna därmed bli skadade av nattfrosten, men du bor ju i zon 4, så kasnke...

Ophelia
En f.d arbetskamrat till mig har en Magnolia sieboldii och bor i zon 4. Har väl hänt att bladen fått sig en kyss av frosten men annars funkar den bra. Hon har haft den i 5-6 år. Den står i sandblandad jord happy.gif
renate
Att kalla Hortogreen för oseriöst i ett forum är väl i det fräckaste laget.Har du odlat denna magnolia själv och misslyckat?
Jag och många andra med mig har bara bra erfarenheter av denna plantskolan.Du fick redan liknande svar i ett annat forum.
Alexander-VG-zon3
denna magnolia är väl en grandiflora sort ??

som är dock rätt så härdig i temperatur , men vi har inte samma sommar klimat och vinterklimat av vad den klarar .
dock kan man får den till att växa i zon 1-2 men sommaren är inte så bra för den som en sa på detta forum blir det en varg vinter så dör den fast temperaturen inte va så låg av deras lägsta gräns även en normal vintern kan den dö om nåt är fel . men den ska kunna klara sig bra typ som i Falsterbo och liknade . sen finns där av grandiflora korsade och andra som är det så härdigare både på sommaren och vintern . men jag tror inte man får så lyckat resultat med den i zon 4
Kajsa
Jag tackar för Magnolia tipsen thanks.gif

Men den får inte bli för hög.
Alexander-VG-zon3
INGET
thomaswahlqvist
Ja just det Flaxss, det finns många Magnolior som är finare och härdigare än den här, finheten är ju en smaksak förståss.
Ludvig Johansson
Jag gillar hortogreen men jag håller med Thomas att det är extremt magstarkt att säga att Magnolia grandiflora 'Edith Bogue' är härdig i zon 4 enligt vad man normalt menar med härdig. Menar man att en växt ska överleva mer än någon enstaka mild vinter i gynnsamt mikroklimat så är det kanske härdig, men ska den oskyddad leva år ut och år in så får man nog dra av 2-3 zoner.

Jag hade en planta som dog förra året, vårsolen och gnagare blev dess bane. Det finns folk som övervintrat M.grandiflora i zon 4, men då har de skyddat sina plantor rejält. Ärligt talat vet jag inte varifrån hortogreen fått sin härdighetsangivelse, kanske har de gått på temperatur och tänkt att -30C som edith bogue överlevt (i USA) motsvarar zon 4 hos oss. Hur de tänkt vet nog de bäst själv? Tråkigt nog tycker jag att missförstånden om växters härdighet är ganska utbredda inom trädgårdsnäringen, varför man som konsument måste ha koll på vad man köper. Jag är glad att hortogreen säljer Magnolia grandiflora, men jag vet att jag tar en kalkylerad risk när jag planterar ut sådana plantor i trädgården. Andra lär bli gruvligen besvikna.

CITAT
Att kalla Hortogreen för oseriöst i ett forum är väl i det fräckaste laget.Har du odlat denna magnolia själv och misslyckat?
Jag och många andra med mig har bara bra erfarenheter av denna plantskolan.Du fick redan liknande svar i ett annat forum.

Jag är osäker på om "okunniga" är bättre än "oseriösa"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon