I går skulle jag hälla i lite matolja i spagettivattnet och självklart skvätte jag på byxorna...

...hur jag nu lyckades med det

...
Är det nån som har nått tips på hur jag får bort det? Materialet i byxorna är bomull om det har nån betydelse...

...hoppas att det finns nån som vet hur jag ska göra... byxorna är ju ganska så nya och såååå skööööna...
anna_rispan
05-03-2007, 14:58
massa diskmedel
Låt diskmedlet verka en stund innan du stoppar dem i maskinen som vanligt. Hoppas du inte redan har försökt gnugga bort det. Då finns risken att det blir svårare. Lycka til
Tvättmedel ska du alltså ha som vanligt!
råse-marie
05-03-2007, 15:08
Jag föreslår att du tar diskmedel på en svamp och "duttar" från baksidan ( gnugga inte )
skölj med varmt vatten sen tar du på mer diskmedel och slänger in dom i maskinen .
Gör det så fort som möjligt tycker att det går lättare att få bort fläckar om man tar dom snabbt
Nä då jag har inte stoppat dem i maskin än...jag måste kolla om det finns nån tvättid idag också... har ju nyss tvättat...men det är ganska så lätt att få tid...
Men det gör alltså inget att det har gått så lång tid då sen jag skvätte på byxorna?...Trodde att det var helt 'kört' nu... men som vanligt så ska man alltid fråga experterna på odla...det finns alltid nån som kan nåt om nånting...
anna_rispan
05-03-2007, 15:13
oj! jag missade att du frågade igen. men det var ju fler som delade med sig av bra råd.
hoppas att du får bort fläcken!
när du fått bort den, eller kanske det mesta så kan du tvätta upp buxorna i en stor gryta på spisen. det går hur bra som helst det med.
Jippi...fick tvättid ikväll kl 18.00...så då tar jag diskmedel på byxorna nu och låter det ligga till 6 och tvättar dem som vanligt...

till allihopa som hjälpte mig...
ninnisky
05-03-2007, 15:23
Tvättade just bort en fettfläck på en röd bomullströja. Gned in fläcken med galltvål och ner med tröjan i tvättmaskin.
Inget spår efter fläcken
Galltvål vad är det?...finns det i vanliga affärer?
Galltvål har vi köpt på Duka.
Tvättar bla. kanintassar före utställning,
men även bra för övriga fläckar.
Finns som flytande och fast tvål.
Aha...
Nu har jag gjort som ni har skrivit...duttat mycket diskmedel på baksidan och sköljt lite grann med ljummet vatten och hävt på mycket igen och nu får det ligga tills det är dax att tvätta...
En fråga skummar det inte diskmedlet i maskinen nu då?...vill ju inte behöva ringa 'vaktis' och försöka förklara varför vi har skumparty i tvättstugan....
anna_rispan
05-03-2007, 15:39
hahaha, nej jag tror inte du behöver oroa dig för det.

okej...då är jag lugn då.... tackar, tackar...
lena:-)
05-03-2007, 15:52
Kolla bara så att du inte har Grön Yes, det kan färga av sig , vet inte hur det är med annant färgat diskmedel

Lycka till

...oj...nä jag har inte den gröna men den oranga med apelsin doft... ville testa den nya...

... det hade kanske varit bättre med en gröna för byxorna är gröna...
Jag tar på alla fläckar... grön Yes... har aldrig färgat av sig på något material... inte ens vita bomullsbyxor.
Gnuggar fläcken med Yes... sköljer under kranen med så varmt vatten som händerna tål... sedan i maskin med tvättmedel.
fruberglund
06-03-2007, 10:09
Jag använder Tabort till alla fläckar...det enda jag inte fått bort med det är färgfläckar men de får man ju inte bort med nåt. Galltvål har jag hört talas om, alla som använder det säger att det är det bästa som finns så när min tabortflaska är slut (räcker ju länge) så ska jag prova det. Jag är nämligen en sån där "sölmaja" som spiller hela tiden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.