Full version: "Läckande" slangar
Cson
Jag ska ordna en "bevattningsanläggning" till mitt lilla jordgubbsland. Från några regntunnor tänker jag dra en slang ner till landet. Där tänkte jag ansluta den till "perforerade" slangar som jag gräver ner mellan raderna. Men nu drar jag mig till minnes att jag någonstans läst eller hört om slangar som inte är perforerade utan gjorda av ett material genom vilket vattnet långsamt sipprar ut. Men jag kan inte komma ihåg var jag läste eller hörde om dessa "läckande" slangar.

Är det någon som kan ge mig ett tips om var jag kan hitta information om dem?

/Rolf
Lena i Torslanda
Det finns sk svettslangar - kanske det du menar.
Susanna
Classicum säljer dessa slangar. Tror att Willab skulle börja med dem också. De verkar kanonbra, jag tänkte också pröva i sommar.
tomba
fordrar inte svettslangar ett ordentligt tryck för att fungera? g.gif
Cson
CITAT (tomba @ 03-04-2007, 14:45) *
fordrar inte svettslangar ett ordentligt tryck för att fungera? g.gif

Jo, sedan jag skrev min fråga har jag lärt mig att de också kallas "fuktslangar" och kräver ett tryck på 0,5 till 1 bar. Jag vet inte hur man kollar trycket. Det finns väl några instrument för det, men sådant har jag inte tillgång till. Dessutom ska jag inte koppla slangen till en "vanlig vattenkran" utan till fyra stycken "seriekopplade" regntunnor på 200 liter var och vars botten finns ca 1 meter ovanför det ställe där jag ska lägga ut fuktslangen. De lär nog inte ge tillräckligt med tryck. Så just nu känns det som om jag måste ge upp projektet. Dvs om inte någon kreativ och kunnig deltagare här kan hjälpa mig att hitta en lösning på denna "miljövänliga" lösning på mitt bevattningsproblem.

/Rolf
Sollan
Pröva att testa med att perforera en gammal slang. Plugga igen änden. Kanske mer hål högst upp mot tunnan och färre längst ned? Kanske kunde funka?
Gurkan
CITAT (Cson @ 03-04-2007, 16:23) *
Jo, sedan jag skrev min fråga har jag lärt mig att de också kallas "fuktslangar" och kräver ett tryck på 0,5 till 1 bar. Jag vet inte hur man kollar trycket. Det finns väl några instrument för det, men sådant har jag inte tillgång till. Dessutom ska jag inte koppla slangen till en "vanlig vattenkran" utan till fyra stycken "seriekopplade" regntunnor på 200 liter var och vars botten finns ca 1 meter ovanför det ställe där jag ska lägga ut fuktslangen. De lär nog inte ge tillräckligt med tryck. Så just nu känns det som om jag måste ge upp projektet. Dvs om inte någon kreativ och kunnig deltagare här kan hjälpa mig att hitta en lösning på denna "miljövänliga" lösning på mitt bevattningsproblem.

/Rolf

Hi hi ... sov du hela fysiklektionen ?? tongue.gif

1 bar motsvarar trycket på ca 10m vattendjup, du får alltså hissa upp tunnorna ca 5-10 m för att få 0,5-1 bar. Lite opraktiskt kanske ...

Jag skulle nog också prova Sollans ide ... men fler hål i slutet av slangen för där är tycket lägre. Börja dock med få hål, det är lättare att sticka fler än att täppa igen om det blir för många.

Svettslang/fuktslang är dessutom ganska dyr. Bauhaus har har jag sett.
Bee

Homeshop har en Automatisk regnvattenspridare. Den kanske är för kort, 120 cm, men det gå kanske att förlänga?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon