dotpointer
Vi har två små klättriga krukväxter som jag misstänker är av samma sort.

De har små hjärtformlika blad, cirka 1 cm blad. Ganska lågvuxen,
men skulle gissa att den kan växa högre, bara man visste vad växten
hette. Just nu gör de inte så mycket väsen av sig, vilket är lite synd...

Bifogar bild, eller:
anna_rispan
hjärtan på tråd. jag vet inte det vetenskapliga namnet.

jag har mina hängade o rankorna är runt en meter långa.
de kan tydligen blomma också. har sett det på några exemplar i ett gammalt hus där en skola hade café.
mina har inte blommat...
Åsa, mälardalen zon 2
Lyktranka (Ceropegia woodii) kallas i handeln hjärtan på snören/hjärtan på tråd
evelina
Mina blommar varje år,små söta blommor.

Lyktranka
Ceropegia woodii

Skickar med en länk.
Länk
dotpointer
Tack!

EDIT:

Hittade enartikel om denna lilla intressanta växt, och hur man får
den att föröka sig genom luftrötter.

"All I really do is set the tuber that this vine produces in a smaller pot that is filled with soil and I bury it in a little bit. It's important that the tuber you are trying to root isn't move or gets dislocated so anchor it in. Maybe with a piece of twine or a U shaped hook you make out of a paper clip or stakes made from toothpicks. Once I have the pots in a position where I know they won't be disturbed I just start watering the smaller pot as I would the larger plant until I figure that it has started to produce it's own roots in a few weeks or months. You can tug gently on the tuber and if you feel resistance then you know that it has started to produce roots. If it lifts up and you see no roots set it back in the soil and continue to wait a little longer."

(Hela artikeln: http://gardenhacker.blogspot.com/2007/01/c...ering-hack.html )

anna_rispan
CITAT (evelina @ 05-03-2007, 17:26) *
Mina blommar varje år,små söta blommor.

Lyktranka
Ceropegia woodii
Skickar med en länk.
Länk

Åh, vad roligt? Hur gammal var den när den började blomma? Vad gör du för att den ska trivas så att den blommar???
evelina
CITAT (anna_rispan @ 05-03-2007, 18:12) *
Åh, vad roligt? Hur gammal var den när den började blomma? Vad gör du för att den ska trivas så att den blommar???

Den blommade efter ett år,på sommaren. Jag har den i ett öster fönster i en ampel när rankorna blir för långa
lindar jag bara upp dom. Jag har sådana där vädrings öppningar i mina fönster högst upp så den har det nog lite
kallt på vintern.
Näring ger jag alltid fast på vinter väldigt svagt. Planterar om varje år.

Blommrna är oansenliga,små och nästan samma färg som bladen.
Här kommer bild. Detta är inte min blomma.
bild
dotpointer
Hörde här att en av våra exemplar också sysslade med blomning.
Då låg alla bladen som en slöja på ett bord brevid krukan, dvs
inte hårt uppbundna. Vet inte om det har nån skillnad, eftersom
den på bilden ovan verkar ganska uppbunden?

Försöker nu föröka, har mjuffat ner några nerhängande luftrötter
i lite småsandig jord i en kruka vid sidan i lätt fuktig jord. Får
se hur det går, verkar vara en riktigt trevlig liten miniklängare
det här... :D

Märkte en annan sak: luftrötterna sitter under bladen, men
bara på _vissa_ av lianerna. Vissa saknar luftrötter helt
(kanske har de gett upp!?).

Lite vatten ska de ha iaf, fuktigt, inte blött... sägs det.
Scout
Enklast vid förökning är att bara klippa av ett par bitar och trycka ner i en kruka. Se till att ha en nod (klump där bladen sitter fast) under jorden, från noden kommer nya rötter. Det behöver inte vara ett toppskott heller, bara det finns en nod ovan jord också så producerar denna nya rankor. Mycket lättförökad!

Vissa noder bildar redan i luften små vitgrå bollar. dessa är rotknölar som bara väntar på att spruta ut rötter om de kommer i jorden. När man planterar om upptäcker man oftast sådana bollar i jorden. de kan vara uppåt ~3 cm stora.

Blommorna kommer av sig själva efter ett tag, oavsett om den är uppbunden eller inte. Om den hänger eller träs upp på ställning kvittar, det är väl vilket man tycker är snyggast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon