Jan af Lisö
I helgen upptäckte jag att bladen på mitt 2-års gamla biggarråträd var uppätna och när jag började titta närmare så hittade jag ca 30 stycken gröna larver (eller maskar ??), upp till 2 cm långa. Hittade några till på andra träd, bl.a plommon, men just ena biggarråträdet (Burlat på Gisela5) var särskilt angrippet.

Nu undrar jag vad är det för parasit samt vad kan man göra åt ?? Jag kan inte plocka larverna varje dag på trädet står på mitt lantställe där jag är bara under helgerna ??
KURT
Det verkar vara gott om fjärilslarver i år, en reflektion av att de hade en fin sensommar i fjol. I allmänhet klarar sig träden även om en hel del av bladmassan äts av, unga träd kan ju vara lite känsligare. Är trädet litet så kanske man skulle kunna spruta med Pyrethrin-preparat . Men senare under sommaren kommer det förmodligen inte vara något problem eftersom det kommer hungriga fåglar + rovinsekter istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon