Floppy
help.gif
Jag har köpt Rhododendron nr 4191 och nr 4007 från Impecta...det enda som står där om sådd är:

CITAT
Info från Impecta:
Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd.

Är det nån annan här som har sått just dessa eller har några andra bra tips?...är jätte dålig på perenn sådd... blushing.gif
cia73
Jag har sått egna Rhododendronfrö nu i vinter och de gror fort. De är ljusgroende så täck inte fröna. Jag sådde mina frö här inne i såjord och efter 10 dagar så började det ploppa upp små plantor. De är nu ca 5 mm höga och har 4 blad så det är inte några stora plantor ännu. Vakta noga så att sådden inte torkar ut.
Flyguy
Jag fick tips på den här karamellburksmetoden till mina, det funkade kalasbra! thanks.gif

Allt om trädgård, Rhododendron
Floppy
Super thanks.gif för svaren...ska genast sätta igång en roddis sådd.... yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon