Full version: Växtidentifiering
joni
har två krukväxter hemma som jag inte har en aning om vad dom heter.
den på första bilden liknar en yucca men bladen har taggiga kanter.
den andra liknar ett litet träd
nån som vet vad dom heter?
Piccante
Jag och krukväxter är inte alltid den bästa kombinationen men bild 1 liknar väl någon Agave, eller har jag helt fel?
storm
den första tycker jag ser ut som prästhavre,jag vet inte vad den heter på latin.

Jag har kikat i min bok den heter Billbergia nutans på latin.
aldo
Jag tycker att jag ser Prästhavre på 1 o 2 .
Ciczi
prästhavre

tycker inte att det liknar prästhavre faktiskt... tycker att växtsättet ser mer ut som en agave.

ciczi
joni
hmm agave eller prästhavre??

somsagt är bladen taggiga på sidorna och lite hårda

storm
CITAT (ciczi @ 05-03-2007, 19:12) *
prästhavre

tycker inte att det liknar prästhavre faktiskt... tycker att växtsättet ser mer ut som en agave.

ciczi

Det var en ynklig prästhavre,mina var mycke kraftigare,kanske det finns olika sorter. confused.gif
maimiti
Jag tycker också att den ser ut som prästhavre. Väldigt tunna blad för att vara en agave annars unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp prästhavre säger jag med och den sista växten ser ut som den växten som brukar kallas ming aralia i handeln (=Polyscias fruticosa, prickaralia)

http://images.google.se/images?q=ming%20ar...sa=N&tab=wi

joni
ok,tack för hjälpen tummenupp.gif
verkar vara nån slags prästhavre,finns väl flera sorter?
hur ska man sköta en sån?vattning?mycket ljus?
solan_2
Hej!
Tittade precis in här och såg att du har en Polyscias Ming= Ming Aralia. Jag har 5st och de är lite speciella med skötseln, tycker inte om direkt solljus, vill duschas ofta och vattnas sparsamt.
Jag har mina i plastkrukor o när de blir lätta så vattnar jag dem på fatet.
Endast när jag ger gödning så blir det uppifrån.

Mvh solan rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon