anna_rispan
Jag såg en glimt i en tidning om att timjan var bra mot hosta o halsont.

Men hur gör jag?
Jag chansade på 1 tsk torkad timjan i vatten som räcker till ca två koppar. Var det för lite timjan? Hur länge ska det dra??
Eller är det nåt annat jag ska tänka på?
Sailor Pluto
När det gäller örtteer så ska de bara stå och dra, inte koka upp. Så du kan prova att lägga bladen i en kopp eller tekanna och hälla nästan kokande vatten över och dricka efter 10-15 minuter. Det beror ju lite på hur stark smak du vill ha hur mycket blad du lägger i. Du får kanske prova dej fram till det godaste smile.gif .

Har läst att smakerna kan vara olika beroende på om man använder torkade eller färska örter. Kanske något att tänka på?
Ophelia
Till en kopp kan du ta 1-2 tsk (torr). Du kan även ta salvia som ska vara bra och då tar du fifty-fifty. Glöm inte den välgörande honungen yes.gif

Halsont kan även lindras med slatvattengurgel.
Christoffer
Mot halsont kan jag rekommendera Indian Scweppes Tonic water istället. Den innehåller hela 75mg/l kinin och hjälper
verkligen med att lena halsen. I övrigt är de växter som ska lena halsen väldigt svaga.
anna_rispan
Tack för alla svar!
Nu blir det timjanvatten hela dagen lång. Nja, inte riktigt.

Tack för tipset om det där schwepes. Kan försöka komma ihåg till framtiden. Nu har iallafall halsontet lugnat ner sig o det är mest hostan som är jobbig. Dessutom har jag timjan hemma o slipper svettas ner på stan.
smile.gif
Christoffer
JO! Det glömde jag också! Pulvriserad kryddnejlika!
Den har vissa lokalbedövande effekter och är även antibakteriell!
Det kör jag alltid med (+ Scweppes) när jag har ont i halsen.

Förresten måste det vara Indian Sweppes Tonic water, inte den röda,
som bara innehåller 35mg/l malariamedicin.
Pia L
För att dämpa hosta kan man också ta ett ångbad.
Ta 2 tsk färska eller torkade blommor av lavandel i en värmetålig skål och slå i 2 dl, kokande vatten, lägg en handduk över huvudet och andas in ångorna i minst 10 minuter.
den eteriska oljan i lavendeln är lugnande på luftvägarna och hjälper till så man kan hosta upp slem.

Kamomoll och rödklöver lindrar också torrhosts, och Salvia och Rölleka minskar slemproduktionen.
Krya på dig wub.gif
Rapchic
det finns ju andra örter mot hosta

mer torr /rethosta = salvia
mer slem = anis
Merlin
CITAT (Christoffer @ 06-03-2007, 10:20) *
JO! Det glömde jag också! Pulvriserad kryddnejlika!
Den har vissa lokalbedövande effekter och är även antibakteriell!
Det kör jag alltid med (+ Scweppes) när jag har ont i halsen.
Förresten måste det vara Indian Sweppes Tonic water, inte den röda,
som bara innehåller 35mg/l malariamedicin.

Tänkte bara tillägga att kryddnejlika är giftigt om det intas regelbundet under längre tid (en vecka) eller flera än ett par kryddnejlikor per dag! Förutom timjan och salvia som te eller ångbad med kamomill och/eller lavendel kan du prova att skära en lök i bitar och blanda löken med honung (ca 3 dl + en normalstor lök). Låt stå i rumstemperatur i ett par dagar. Ta en liten msk lökhonung 3 ggr per dag mot hosta/kronisk bronkit. Annars är te på islandlav mycket bra finns i hälsokosten eller så kan man tugga på späda granbarr på våren alternativt göra granbarrshonung på samma sätt som med löken yes.gif
Rapchic
CITAT (Merlin @ 06-03-2007, 22:34) *
Tänkte bara tillägga att kryddnejlika är giftigt om det intas regelbundet under längre tid (en vecka) eller flera än ett par kryddnejlikor per dag! Förutom timjan och salvia som te eller ångbad med kamomill och/eller lavendel kan du prova att skära en lök i bitar och blanda löken med honung (ca 3 dl + en normalstor lök). Låt stå i rumstemperatur i ett par dagar. Ta en liten msk lökhonung 3 ggr per dag mot hosta/kronisk bronkit. Annars är te på islandlav mycket bra finns i hälsokosten eller så kan man tugga på späda granbarr på våren alternativt göra granbarrshonung på samma sätt som med löken yes.gif

hmm det visste jag inte om... det flesta ört kurer kan man hålla på i 3 veckor (men det är absolut max)
bra att veta.......
nu på vintern innehåller ju tallbarren mkt c vitamin och det är ju bra för hälsan annars
(innehåller men än gran men granskott vet jag inte)
anna_rispan
vad mycket bra tips det dök upp.

tyvär rär nog den här hostan värre än att några örter kan hjälpa mig. idag är jag iallafall tillräckligt pigg för att släpa mig till apoteket o köpa nåt rejält slemlösande o antihostande. smile.gif
Christoffer
CITAT (Merlin @ 06-03-2007, 22:34) *

Jag glömde tillägga att kryddnejlikapulvret utblandat i vatten endast skulle gurglas med, men det var intressant att det var så
lite kryddnejlikor som endast några få per dag.
Vet du mera om det, och vad det är för ämne som skadar, och på vilket sätt?
Är det pga eugenolen, eller är det pga andra ämnen i den?
Merlin
CITAT (Rapchic @ 07-03-2007, 10:11) *
hmm det visste jag inte om... det flesta ört kurer kan man hålla på i 3 veckor (men det är absolut max)
bra att veta.......
nu på vintern innehåller ju tallbarren mkt c vitamin och det är ju bra för hälsan annars
(innehåller men än gran men granskott vet jag inte)

Nej det var inte pga c-vitaminhalten jag rekommenderade granskott utan pga av att granskott innehåller höga halter av garvsyra precis som exempelvis salvia smile.gif Tallbarr har inte å långa vägar lika verksamma ämnen...

Kryddnejlika är adstingerande och verkar antiseptiskt och innehåller höga halter av ämnena acetengenol och methylsalicylat som verkar redan i små mängder men som kan vara toxiska i stora mängder eller om dom används under en längre tid! Speciellt gravida och diabetiker bör se upp då ämnena verkar blodförtunnande och kan ge en något ökad blödningsbenägenhet!
Fenja
Jag gör en hostmedicin på 4 delar timjan, 1 del eukalyptusblad och 5 delar 40 % alkohol. Får dra i sluten burk under 3-4 veckor. Silas sedan av och man rör ner 1/4 flytande honung. Ta 1 msk vid behov, funkar bra mot de flesta hostor... smile.gif Kan spädas efter behov med mera alkohol om kryddsmaken är för stark!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon