Britt-Marie i Bohuslän
Har läst att kaffe inte är bra för sniglarna – eller är bra mot dem, rättare skrivet. Har samlat all kaffesump och strött ut bland växterna, mest där jag vet att sniglarna har sina favvoställen.
Var igår ute på min sedvanliga sumprunda och hittade då en kraftfull snigel, den åkte ner i byttan tillsammans med den sump som var kvar.
Studerade den hela kvällen – den mådde bra! Den mår fortfarande bra, så inte har kaffesumpen effekt på sniglarna – tyvärr, tyvärr!!:( Suck!
Det är Zoegas skånerost så det är inget fel på styrkan.
KURT
Rapporterna om att koffein skulle vara skadligt för sniglar gällde inte spanska skogssniglar, dessutom så innehåller inte kaffesumpen speciellt mycket koffein, eftersom det är vattenlösligt.
Britt-Marie i Bohuslän
Jaha, det stämmer ju! får spara sumpen till daggmaskarna istället. Måste erkänna att ett litet hopp hade jag ju att det skulle bromsa framfareten en smula i alla fall.
Har börjat hitta nykläckta småsniglar, och det är så frustrerande,,,,,,,
eneskar
Jag väntade länge i våras på att mina mördarsniglar skulle dyka upp, men jag såg inte skymten av dem i rabatterna. Men så en dag gick jag in bland buskar o snår i en hörna av trädgårdens utkant och där låg dom i massor, stora bruna. Jag strödde ut snigelgift o kalk, så nästa dag var dom flesta döda.
Jag hade också hört talas om att kaffesump inte var så bra för sniglar, så jag samlade mina melittapåsar hela sommaren o allt eftersom spannen med dom fylldes strödde jag ut kaffesumpen i rabatterna. Inte en snigel i sikte sedan, inte ens i alla mina dahliarabatter där dom förut trivts o ätit sig mätta. Jag tror knappast att jag lyckades utrota alla sniglar förut i trädgårdens utkant utan jag tror snarare på effekt av kaffesumpen - även detta Zoegas Skånerost, så jag tänker fortsätta strö ut sumpen även nästa sommar. Om inte annat så lär den ju vara bra gödning för växterna.
Ingrid på Västkusten
tja dety var en sådan liten population av mördarsniglar i år, jag lade inte ut ett endaste giftkorn utan njöt av handplockning och giftfritt i år. En femtio per kväll kan jag klätt plocka.

Ursaprungsartikeln om kaffets verkan påsniglöar har missciterats många gånger verkar det som. Det som var verksamt avr alltså koffein, alltså aktiva substansen i kaffe, inte kaffesump som var med i tester/utredningen!
Däremot är kaffe bra i rabatterna :-) så nytta gör den!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon