Trädet (ZonV)
Det är kanske fler än jag som vill ha Magnolia i zonV, har köpt en Magnolia x loebneri 'Merrill' och Magnolia sieboldiiie. Får se hur de klarar sig.....
Fick som svar:

"Vad som vore extra intressant för er däruppe, är hybrider med acuminata. En
sådan som skall vara extremt härdig är acuminata x "Norman Gould" (kobus),
ren kobus skulle också kunna provas, plus de olika loebneri, där Merrill är
en av dem. Ren "Norman Gould" skulle också kunna vara härdig.
Hälsn. Tommy Ahnby
Smultronstället och Hanskogs Plantskola i Umeåtrakten,köper från oss, och
därifrån går det att beställa plantor."

Det har inte kommit några nya sorter.....bygga ett uppvärmt uterum/altan så kan man plantera allt man vill ha. Köper solcellspanel och alt. vindkraftverk för att kompensera den högre elräkningen som kommer då.
Eller vad säger ni?
lappa71
Jag planterade Wad´s memory 2005 här i Borlänge( zon 4,7!). Den har vuxit till mkt bra. 12 blommor förra maj. Just nu har den 16 knoppar. Inga frys skador. Sist men inte minst vill jag varmt rekommendera boken Magnolia av Söderberg/Åsheden. En sällsamt kompetent och vacker bok om Magnolior i Sverige
kerstin z5-6
acuminata x "Norman Gould" (kobus), går fint här sen flera år-köpt av Tommy -
M.Denudata är lägre men klarar sig bra än ute, uterum är ingen ide-de otrivs i kruka efter få år .. thumbdown.gif
dvs svåra att få i blom i den miljön .. och det är ju liksom vitsen med magnolia

Trädet (ZonV)
lappa71>> Gratulerar till att Magnolian växer bra. Har försökt och googla men får inte fram någon bild på den så kan du det latinska namnet? Då kan jag få fram info. om Magnolian via nätet...tack!

Kerstin z5-6 >>oki, så uteum är inte att reka för Magnolia. Jag ska nog plantera en/två kobus till sommaren. Jag planterade mina Magnolier upphöjd Rhododendronjord blandad med sand/grus/sten täckte sen upphöjningen med platta "stenar" så våren kommer snabbare då....förhoppningsvis. Tack för tipset!
CGB
Sök på 'Magnolia Wada's memory'.
Jan af Lisö
Bild (inkl. mera info om Wada's Memory") finns bl.a hos Magnoliastore, ta "Wim's faovourites" och sist i listan finns länk till Wada's Memory. Om du trycker på "anthology" under bilden så kan du läsa några citat från litteraturen om denna magnolia.

lappa71
´Wada´s memory´har det stiliga namnet Salicifolia x kobus. Hon finns beskriven i Magnolia sid. 130. Blommorna blir stora ca 15cm och ger ett lite busigt intryck. Hon anses vara en av de härdigaste. Jag köpte min på Zätas, men hon bör finnas på varje välsorterad köpträdgård. Vår guru Ahnby rekommenderar Wada´s i tuffare lägen. Kenneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon