aanderss
05-03-2007, 21:50
king edward, bintje asterix blå kongo eller någon annan?
ingrid fuxwall
05-03-2007, 22:06
Den frågan är nog inte så lätt att besvara, allt beror på var du bor och vilken typ av jord du har samt sist men inte viktigast - om du ska använda den som färskpotatis eller senare.
ingrid som talar av egen erfarenhet
aanderss
05-03-2007, 22:11
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-03-2007, 22:06)

Den frågan är nog inte så lätt att besvara, allt beror på var du bor och vilken typ av jord du har samt sist men inte viktigast - om du ska använda den som färskpotatis eller senare.
ingrid som talar av egen erfarenhet
mm förstår de men hade tänkt att ha den i sommar. bor i zon 1 och har rätt mycket lerjord
ingrid fuxwall
05-03-2007, 22:26
Skaffa några av var sort och testa vilken som passar bäst hos dig, så har jag gjort och numera är jag mer än nöjd över det som växer hos mig.
ingrid
aanderss
05-03-2007, 22:36
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-03-2007, 22:26)

Skaffa några av var sort och testa vilken som passar bäst hos dig, så har jag gjort och numera är jag mer än nöjd över det som växer hos mig.
ingrid
tack för svaret. jag får väll göra de
Åsa, mälardalen zon 2
06-03-2007, 09:13
+Du bör köpa utsäde av en sort som är motståndskraftig mot sjukdomar och skadedjur.
King Edward är exempelvis en mycket känslig sort som är mycket mottaglig för sjukdomar.
Även Bintje är ganska känslig.
Asterix är mera motståndskraftig och används ibland i ekologiska odlingar där man inte får hålla på och spruta.
Eva i Västerås
06-03-2007, 09:19
Jag har odlat Asterix på lerjord, och det går bra. Den fukthållande jorden kan dock ge höstproblem med röta vissa år.
Snabbare sorter som också går är Silla och Rapid.
Sätt en eller ett par tidiga potatis-sorter och lite asterix, så tappar du inte så mycket om hösten blir jätteblöt.
Tidiga sorter är ju bra, om man försöka undvika problem med bladmögel.
Odla med P1 har gjort en bra sammanfattning, och listar också endel tidiga sorter.
Jonas70
06-03-2007, 12:45
Hur långt i förväg ska man lägga potatisarna för groning så att de har lagom med groddar när det är dags och plantera?
CITAT (Jonas70 @ 06-03-2007, 13:45)

Hur långt i förväg ska man lägga potatisarna för groning så att de har lagom med groddar när det är dags och plantera?
* förgro sättpotatisen ca 3-4 veckor innan sättning
aanderss
06-03-2007, 13:38
Här är några sättpotatis sorter ni kan skicka efter. jag hirttade dem nys på nätet
Christa
06-03-2007, 15:48
Jag har odlat Minerva med gott resultat. Hur den klarar lerjord vet jag inte. Jag hade sandjord på mitt förra ställe där jag odlade den. Jag lade fram dem till förgroning i januari eftersom jag inte ville att det skulle växa ut vita groddar. Brukade sätta dem i början av maj och ha färdig potatis i mitten av juni. Lade odlingsväv över den första tiden pga frostrisken. Potatis är väldigt känslig för frost. Jag bodde i zon 3-4.
Har haft Silla också men det köpta utsädet var under flera år smittat av stjälkbakterios så det var ingen höjdare. Mer än halva skörden blev förstörd. Stubbetorps utsädesodling som den kom ifrån sa att de skulle sluta med Silla eftersom den var så känslig för stjälkbakterios men när jag tar eget utsäde har jag aldrig fått några sjukdomar.
Beställa sättpotatis per postorder skulle jag inte vilja göra. Jag vill se vad jag köper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.