Full version: Äppelträd
Maria_z5
Hej på er!

Vårat äppelträd börjar tappa barken, på ett ställe har det lossat från marken och upp och det har släppt här och där runt stammen också. Det känns som att ett friskt träd inte ska göra så!

Vad säger ni kloka, är det dags att plantera ett ersättningsträd?? unsure.gif

/Maria
CGB
Nej, ett friskt träd skall inte göra så. Den lösa barken kan tas helt bort. Ifall det finns tillräckligt bark kvar runt stammen (?) kan trädet eventuellt gå i blom, sätta frukt och utgöra en prydnad i trädgården för några säsonger till. Men på sikt skall det ju ersättas. I vårt grannskap finns ett gammalt knotigt grått och ihåligt äppelträd som fortfarande sätter frukt. Vackrast är den knotiga stammen på våren under blomningstiden. Ihåliga träd, eller för den delen delvis murkna träd, skall nog ha minst 30-40% levande stamved för att inte falla omkull vid första bästa bästa vindpust.
Maria_z5
CITAT (CGB @ 06-03-2007, 09:10) *
Nej, ett friskt träd skall inte göra så. Den lösa barken kan tas helt bort. Ifall det finns tillräckligt bark kvar runt stammen (?) kan trädet eventuellt gå i blom, sätta frukt och utgöra en prydnad i trädgården för några säsonger till. Men på sikt skall det ju ersättas. I vårt grannskap finns ett gammalt knotigt grått och ihåligt äppelträd som fortfarande sätter frukt. Vackrast är den knotiga stammen på våren under blomningstiden. Ihåliga träd, eller för den delen delvis murkna träd, skall nog ha minst 30-40% levande stamved för att inte falla omkull vid första bästa bästa vindpust.

Tack för snabbt svar!

Det ger massor med goda äpplen men nu vet jag att jag ska ersätta det i all fall och då hinner det nya etablera sig innan det här ger upp!
Jag ska ta bort den lösa barken, kan man pensla ren och torr stam med "plåster" för att hjälpa trädet att överleva längre?
Det finns bark runtom stammen nästan helt om men på ett ställe är det i princip helt borta från gräs till första gren. sad.gif

/Maria
CGB
Jag skulle inte pensla stammen. Det är stor risk för röta mellan den penslade ytan och själva stammen. Personligen känner jag inte till en enda undersökning som skulle visa att pensling med tex lacbalsam skulle hjälpa.
Cilla
Ett träd som fäller barken är inte friskt. Det brukar uppstå när alltför grova snitt gjorts, när trädet utsatts för ständiga vårvinterbeskärningar där "allt uppåt ska bort" eller som dunkats i med gräsklippare i stammen alltför många gånger.

Bäst är att inte göra något alls. Låt det lösa sitta kvar så länge som möjligt för att skydda veden från avdunsnting så långt det går. Är området litet och det finns chans till övervallning från friskt kambium intill kan man hjälpa genom att sätta en svart plastpåse luftigt runt för att förhindra uttorkning, men det låter som om dina sår är för stora. All påstrykning av lacbalsam eller andra så kallade trädsår-medel är förvärrande, vad än det står på tuben eller burken (har beskrivits här många gånger).

Tag gärna bilder. Åtminstone jag dödförklarar aldrig träd som jag inte på något sätt fått se, även om stora barkfall på stam är alltid kraftigt livsförkortande.
Maria_z5
Jag hade tänkt ta bilder men efter en besiktning av trädet kan jag säga att läget är värre än jag trodde!
Det släpper bark högt upp i kronan och det är bara nya vattenskott som inte har tappat barken. -cry-.gif
Min trädgårdsförening kommer hit och beskär trädet för första gången i vår (köpte huset i somras) så att det ska klara sig något så när tills det nya trädet etablerat sig och börjar ge frukt.

Tack igen för den fina hjälpen! thanks.gif
Cilla
Om trädet har skjutit vattenskott har det varit tvunget till det pga för stor förlust av gren- och bladmassa. Ett träd som beskärs så att det nödgas skicka vattenskot tappar ofta så småningom sina reserver och barkfall är vanligt. Att beskära igen innan trädet kompenserat sig och byggt upp reserver ger ännu snabbare barkfall.
Maria_z5
Det är länge sedan det trädet blev beskuret, de stumpar som finns (OBS sedan de gamla ägarna) är alldeles för långa med felriktade snittytor och barken ruttnar och släpper från trädet troligen med början där.
Så vad ska jag göra då?? help.gif

/Maria
Cilla
Jag ger gärna råd, men måste se mer av träden. Skicka in bilder här på träden från åtminstone 4 riktningar samt detaljer på skador och årstillväxt.

Troligtvis har ditt träd använt många års reserver till att skicka nödskott och nu behöver det jordförbättring. Träd som tappar barken behöver normalt inte beskärning, de behöver jordförbättring. Men i bland är det för sent, och bättre att satsa på nya träd. Man måste se för att kunna avgöra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon