Full version: Skötsel av Jasmin
orkidé
Jag köpte på ICA en Jasmin som var full av blommor och doftade mycket starkt. Nu undrar jag hur jag ska sköta den.
Jag vet inte vad för sort det är, den är väldigt klen/spenstig i bladverket och blommorna var också små.
Tacksam för hjälp.
Kram från Orkidé.
Åsa, mälardalen zon 2
Vippjasmin gissar jag sköts som de flesta krukväxter vill torka upp mellan vattningarna men inte helt, ljust fönster men hellst inte gassande sol. Planteras gärna om i något större kruka, de brukar sitta i ganska liten kruka när man köper den, ge den lite gödning ibland under odlingssäsongen. Växten står gärna utomhus i halvskuggigt läge under sommaren. Vill man ha nya blommor låter man den stå ute ganska länge på hösten den brukar behöva flera veckor med ganska låga temperaturer för att bilda nya blommor alt. så ställer man den på ett kallt och ljust ställe under vintern ex. inglasad balkong som är kall men frostfri. Växten kan klara en lätt frostknäpp men inte flera minusgrader så man måste ta in den på hösten när det blir alltför stor risk för flera minusgrader på natten.
orkidé
Ett stort tack för det snabba svaret, och att jag fick ett namn på jasminen är ett extyra plus.
Jag har inglasad balkong så där ska den få vara i vinter men nu är det snart vår så jag får väl glädja mej åt grönskan istället.
Varma vårkramar från Orkidé
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-03-2007, 11:21) *
Vippjasmin gissar jag sköts som de flesta krukväxter vill torka upp mellan vattningarna men inte helt, ljust fönster men hellst inte gassande sol. Planteras gärna om i något större kruka, de brukar sitta i ganska liten kruka när man köper den, ge den lite gödning ibland under odlingssäsongen. Växten står gärna utomhus i halvskuggigt läge under sommaren. Vill man ha nya blommor låter man den stå ute ganska länge på hösten den brukar behöva flera veckor med ganska låga temperaturer för att bilda nya blommor alt. så ställer man den på ett kallt och ljust ställe under vintern ex. inglasad balkong som är kall men frostfri. Växten kan klara en lätt frostknäpp men inte flera minusgrader så man måste ta in den på hösten när det blir alltför stor risk för flera minusgrader på natten.

den Klara en hel del i frost ner till ca -5c även under en längre tid vad som händer är dock att växten fryser ner och kommer igen som perenn . men som Åsa sa så ha den ute länge och även kallt när den vinter förvaras jag har haft min ute under hela vintern på dagarna när det har varit frostfritt . min står nu där ute fylld med blomknoppar men dock utsätter jag den inte för frost när den bildar knoppar utan så fall bara i början av hösten .
Bassam
Hej
Jasmin kan leva i alla jord om jorden gödslar bra, och kan dem leva under -5 grader, så man kan placera i glas balkongen under hösten tiden, de behöver gödsel under växt period, för att de ska blomma bra behöva dem står ute under våren, sommar, och hösten, för att de behöver kall temperaturen för att ger blommor knoppar, om de inte får tillräckligt kalt De kan inte bilda blommor knoppar.

Obs
1 Man måste byta köp kruka till store kruka annars blir växter dåligt hälsa.
2 Man ska inte kasta dem om de ser ut dåligt men ska vänta till våren, ofta de kommer tillbaka om deras rötter är bra
3 Det är bra om du kan övervinter dem i plats som har kalt och frostfri tillexempel glasbalkongen.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon