Full version: Teakolja
SannaM
Hej!
Känner att den här frågan möjligen ligger lite utanför forumet men med så många kompetenta läsare kanske någon vet besked. Vi har trädgårdsmöbler i teak och även om jag VET att man skall tycka att det är så fint obehandlat när det grånar så tycker jag att det är vackrast rödbrunt. För några år sedan råkade jag köpa en fantastisk teakolja på burk som gav bra yta hela sommaren. Betydligt "segare" i konsistensen än annan olja.Jag har aldrig lyckats hitta denna igen. Vet någon nåt om detta? Vad är det fö som motiverar de stora prisskillnaderna på olika märken av teakolja??
SannaM
Annika i Korsholm, Finland
Vi använde Hempels Teak Sealer eller SealOil eller något till ytterdörren i fjol och den blev lyckad. I år strök vi ett lager till av den. Det finns också vanlig Teak Oli från Hempel. Teak Sealer borde vara torrare på ytan och eventuellt gå djupare in i träet, men säker är jag inte. Har på känn att det skulle gå bra att använda teaksealer även på trämöbler och att man då skulle få en mycket bra yta. Teak Oil behövde eventuellt torka längre eller lämnar en oljigare yta.

Till mina "regnskogs" trämöbler använde vi vanlig träolja för allt trä, även hårt trä. Valtti träolja heter den, men den kanske inte finns i Sverige. I fjol använde jag Bostik träolja, men hoppas att denna Valtti ska vara bättre.

Kanske dyrare olja innehåller mera olja men också någon komponent så att det lättare drar in i träet? Kolla med försäljare, men vissa har en tendens att alltid tycka bäst om det de har i lager för tillfället!
Cilla
Jag använde en teakolja förra året som inte innehöll så stor andel lösningsmedel. Den lade sig som en seg tjälblandad fernissa på stolarna och stelnade efter ett par dagar. Nu i år blir det ett test att se om oljan håller elelr om den flagar!
Eva Swahn
Hänger på med en teak-fråga.

Jag har köpt sängbord av teak på loppis. Skitfina, mycket välgjorda, vackra mässingshjul på, roliga skjutluckor, häftigt retro. Tyvärr har ett av dem en ljus fläck av kanske varm kaffemugg. Hur gör jag för att få bort detta? Är teakmöbler lackerade eller oljade? Kan jag slipa bara "bordsytan" och olja på med teakolja?
Susanne i Linköping
CITAT (Eva Swahn @ 07-07-2003, 13:02)
Jag har köpt sängbord av teak på loppis. Skitfina, mycket välgjorda, vackra mässingshjul på, roliga skjutluckor, häftigt retro. Tyvärr har ett av dem en ljus fläck av kanske varm kaffemugg. Hur gör jag för att få bort detta? Är teakmöbler lackerade eller oljade? Kan jag slipa bara "bordsytan" och olja på med teakolja?

För en massa år sedan lade jag en varm pizza på hallbordet (dock inte teak) och fick en ljus fläck. Kanske är det en sån fläck du menar? Jag använde teakolja och aceton (det enda lösningsmedel jag hade) så här:

Först oljade jag in hela bordsskivan ordentligt.
Sen tog jag aceton på en bomullstopp och fuktade ytan med fläcken. Jag gnodde inte hårt, snarare baddade, och ganska kort tid.
Mera olja på fläcken.
Mera aceton.
Mera olja.
Mera aceton.
...och så höll jag på ett tag. Allra sist oljade jag hela bordsskivan igen.

Fläcken försvann helt.

Om det är bästa metoden vet jag inte, inte heller om det funkar på alla material.
Kjellepelle
Hej. Jag använder en ädelträolja som heter Benar, tillverkas Jotun. Har använt den i 4 år, ger lite båtkänsla och är lätt att torka av. Sök i en färghandel som säljer Jotunfärg. Man kan välja med eller utan UV-filter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon