|
160kvm stort hus
06-03-2007, 09:39
HEj! Vi är i husköparsvängen och funderar på ett hus. Men på tomten är det en hel del stooooooooora höga träd. Bla gran, tall och en ek.
Någon som vet vad det kostar att anlita en firma som hjälper till? - Vissa träd kan vi nog ta ner själva men vi vågar inte ta dom som står nära huset och nära elledningarna.
Någon som ha anlitat en firma och vet ungefär vad det kostar?
Vi tar hand om allt bara någon hugger ner det..
mvh G
Big Gardener
06-03-2007, 10:02
Det är ingen lätt sak att fälla stora träd, varken praktiskt eller miljömässigt. Det är väldigt viktigt att komma ihåg att stora träd tillför väldigt mycket till en tomt och närmiljön. Ofta är man inte helt medveten om vilka förrän man har bott på platsen ett tag och sett trädgården någon eller några säsonger. Tyvärr är det väldigt lätt att tänka i termer som fri sikt och sol och fälla träd och därefter upptäcka att trädgården blir ett solstekt blåshål som få trädgårdsväxter klarar av att leva i. Vad man lätt glömmer är att faktorer som skugga, vindskydd och dränering påverkas också av träd. Många djur, insekter och växter är beroende av träden och tillför mycket nytta till trädgården som det är lätt att glömma bort. Att få upp stora träd tar många decenier, men det tar bara någon timme att fördärva allting med motorsåg. Tänk efter noga innan ni gör något och bo gärna in er i trädgården ett tag innan ni bestämmer er. Det är lätt att kompromissa med att bara ta bort enstaka träd och/eller stamma upp för att uppnå en minst lika bra effekt.
Dessutom finns det vissa träd som är skyddade, t.ex. ek och tall. Ekar planterade före ett årtal (minns inte vilket) är i vissa fall skyddade och får inte tas ned. Detta kan man höra efter hos länsstyrelsen så att man inte riskerar att göra något olagligt.
Jag skulle vara överlycklig om jag kom över en tomt med stora träd. Det är något en vanlig trädgårdsägare bara kan drömma om eftersom det öppnar enorma möjligheter för både trädgårdsdesign, större urval av växter och bättre rumsbildning i trädgården. Se dessa möjligheter istället för problemen!
Priserna på trädfällning kan variera ganska mycket beroende på vilken miljö det är kring huset. Om det krävs precisionsfällning eller sektionsfällning för att inte skada omkringliggande byggnader eller miljö kostar det naturligtvis mer. Sök på trädfällning i gula sidorna i ditt närområde, ring runt lite och fråga. Se också till att det finns en ordentlig ansvarsförsäkring hos företaget innan ni anlitar det.
Läs lite vad det kan kosta här.. Om det är träd som står nära el-ledningen så kan elbolaget ibland ställa upp med hjälp, de ställer i alla fall upp med "bevakning". Det innebär att man inte blir ersättningsskyldig om ett träd trots allt faller på en ledning, och de kan hjälpa till att tillfälligt plocka ned ledningen, kan vara värt att kolla.
160kvm stort hus
06-03-2007, 13:18
Hej!
Tack för svar.
Jag tror inte att det spelar någon roll om vi tar ner nått träd här och där. Det finns jhur många som helst. Det är tom lite för skuggit.
Mvh G
Piccante
06-03-2007, 13:47
CITAT (Big Gardener @ 06-03-2007, 10:02)  Dessutom finns det vissa träd som är skyddade, t.ex. ek och tall. Ekar planterade före ett årtal (minns inte vilket) är i vissa fall skyddade och får inte tas ned. Detta kan man höra efter hos länsstyrelsen så att man inte riskerar att göra något olagligt. Fast ekens fridlysning upphörde väl redan på 1800-talet? Det står väl alla fritt att fälla ek i dag så vida de inte är extremt gamla och skyddsvärda men jag tror inte att det finns några Naturminnesmärkta ekar i en villaträdgård. Annars omfattas alléer av generellt biotopskydd och då krävs dispens från länsstyrelsen. Men annars tar det mig personligen emot rent känslomässigt att behöva fälla en ek om den inte utgör någon akut fara för trafik eller människoliv. En stor ek är ju så mäktigt och vackert att se på
Big Gardener
06-03-2007, 14:13
Det finns skyddade ekar i villaträdgårdar i högsta grad, men exakt vilket skydd de går under vet jag faktiskt inte. Det kommer förhoppningsvis en artikel om det i ett kommande nummer av trädbladet. Jag är inte säker på vilket årtal det är, 1936 eller något liknande, som vissa träd faller under en viss skyddsbestämmelse. Jag kommer att ta reda på de exakta förhållandena till den artikeln jag håller på att skriva.
CITAT (16kvm stor balkong @ 06-03-2007, 09:39)  HEj! Vi är i husköparsvängen och funderar på ett hus. Men på tomten är det en hel del stooooooooora höga träd. Bla gran, tall och en ek.
Någon som vet vad det kostar att anlita en firma som hjälper till? - Vissa träd kan vi nog ta ner själva men vi vågar inte ta dom som står nära huset och nära elledningarna.
Någon som ha anlitat en firma och vet ungefär vad det kostar?
Vi tar hand om allt bara någon hugger ner det..
mvh G Vi anlitade en firma för att få två stora björkar fällda våren -05. Så här såg prislistan ut: 2 x Trädfällning à-pris 680:- Bortforsling av kvistar à-pris 720:- 1 x Stubbfräsning (50 cm ¤) à-pris 400:- 1 x Stubbfräsning (65 cm ¤) à-pris 520:- Summa inkl. moms: 3750:- Vi valde att behålla veden, men det hade inte kostat något mer att få även den bortforslad. Efter att de hade fräst ur stubbarna och skottat upp allt spånet så fyllde de groparna med matjord och sådde in ytan med gräsfrö, även det ingick i priset. Vi är verkligen nöjda, trevliga killar och proffsigt utfört arbete. De krattade och städade upp snyggt efter sig och hela jobbet var klart på några få timmar.
Hejsan! Att bo in sig något år innan man fäller stora träd är ett bra råd. Efter ett tag så vet man mer hur det verkligen är på tomten och då ska man naturligtvis fälla de träd som gör att man inte kan använda sin trädgård som man vill. Vi har själva fällt, få se nu... 5 st riktigt stora träd sedan vi flyttade in för 3 år sedan. Ett av dessa träd var en 20 m hög, vacker lönn som vi tvekade två år innan vi verkligen fällde. Den stod rakt i växer och toga lla sol från kl 15 och framåt med skugga och mygg som följd. Vi var lite nervösa men är i efterhand jättenöjda över att den är borta. Helt plötsligt blev vår tomt en ljus och trevlig plats att vara på. Innan så var det som att vara granne med ett höghus, man såg knappt himlen om man inte tittade rakt uppåt. Som att vara på botten av en bunker. Glömde ju priset ;^) Vi betalade 500:-/träd för att få dem fällda och uppsågade i 3-meterslängder. Det var en skogsfirma som gjorde det men svart, därav priset. Vi har stor tomt så det var bara att lägga ner träden, behövs det någon kran eller liknande så blir det ju dyrare. Lönnen:  Ask och lönnar alldeles för nära huset med tanke på rötterna. Även dessa är borta idag:
Jag sällar mig också till skaran som råder att leva på tomten i minst 4 årstider innan ni väljer vilka träd ni ska ta bort. Man ser inte trädens funktion innan man levt med dem.
Särskilt om det är många träd, då ska ni ju välja vilka som ska stå kvar. Kolla vilka som ger vindskydd och värme på våren och på sommaren och tidiga hösten - det är säkert olika träd. På sommaren upplever man att vissa skuggar och på vintern vill man ha skydd. Kolla vilka träd som ger det ena och andra.
Fällning av arborister som sektionsfäller invid ledningar, hus och byggnader tar ofta lite mer betalt än Carrens prislista. Men då har de både utbildningar och försäkringar osm täcker allt som kan hända också. Dessutom brukar de också kunna ge råd om olika alternativ, t ex hur man både kan få vindskydd och ljus med ett träd utan att fälla det, vilka träd som har sjukdomar eller andra svagheter som gör att de bör fällas först mm.
CITAT (Markus_H @ 06-03-2007, 13:47)  Fast ekens fridlysning upphörde väl redan på 1800-talet? Det står väl alla fritt att fälla ek i dag så vida de inte är extremt gamla och skyddsvärda men jag tror inte att det finns några Naturminnesmärkta ekar i en villaträdgård. Jag har en ek på tomten som är skyddad i detaljplanen med markeringen "träd får ej fällas" och eken är inte alls särskilt gammal men tydligen ändå värd att bevaras. Detaljplanen är från början av 2000-talet. I samband med utbyggnaden av hela området sålde kommunen av mark och ställde samtidigt krav på vite på många tusen kronor för varje skadat träd som skulle bevaras. Det finns flera ekar i området. Kommunen gjorde en gransking av floran i hela området när detaljplanen upprättades, nån snubbe gick runt och inventerade träd. Det kändes seriöst. Man markerade flera områden som "område där enligt planbeskrivningen fordras särskild hänsyn till befintlig mark och vegetation".
Vilken kommun är detta Digger? Jag känner till flera kommuner som har ungefär samma träd- och markskydd, men jag samlar gärna på fler!
CITAT (Cilla @ 06-03-2007, 20:31)  Vilken kommun är detta Digger? Nacka kommun
ingrid fuxwall
06-03-2007, 21:01
Min erfarenhet är att det finns firmor som tar ner träden och om de får veden - ved är en handelsvara, kostar inte arbetet speciellt mycket, kanske kan det gå jämt upp.
Där jag bor finns ofta annonser om detta.
ingrid
Där jag bor och områden jag vistas i så är det närapå ett säkert kännetecken att de som annonserar på lyktstolpar är firmor som har låg eller ingen trädutbildning och mycket si och så med försäkringarna. Värt att kolla upp om man anlitar folk just för att man själv är rädd om sitt hus eller annat.
Tid är pengar. Resurser kostar. För att ta ner stora träd i sektioner behövs minst 2 men helst 3 personer på plats samtidigt. En uppe i trädet, en sköter broms och linor vid stammen, en bär bort kvistar och stamstumpar. Räkna alltså med timlön för flere personer. Behövs skylift, stubbfräs tillkommer deras kostnader. De har ofta en minimiavgift som inkluderar resekostnader. Vid klättringsarbeten måste minst två klättringskunniga personer vara på plats samtidigt. Detta som en säkerhetsåtgärd ifall personen i trädet skadar sig och måste hämtas ner av den andra.
Det tar inte många minuter att fälla ett helt träd där utrymme finns tillgängligt. Men det kan ta flere timmar att fälla ett träd sektionsvis på begränsat utrymme. Hänsyn måste tas till befintliga elkablar, underliggande buskar och träd, trädgårsbelysning, växthus osv. Allt detta tar tid. Men det mesta går att åtgärda och utan att skada omgivningen tex med linbana, som också den måste riggas upp på förhand. Se mitt album, träd och buskar, bild 4. För tjänster sök under arborist, trädvård osv. För den som är verkligt intresserad hittas intressant information på |http://www.isa-arbor.com|.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|