torvan
Var det någon som såg Koloniområdet Iris
där man fick tips om tidig färskpotatis?
Hittar inget på nätet om det så om nån
kan hjälpa mig är jag tacksam.
Torvan
KURT
Sök här det har varit uppe tidigare. Man brukar förgro i torv, i mjölk eller äggkartonger. På så sätt får man även rötter och de får en snabbare start. Men man kan ju ändå inte sätta ut dem innan det är garanterat frostfritt.
Eva i Västerås
Jag har de sista 10 åren satt ut potatis innan det varit garanterat frostfritt!
Dubbel fiberduk har varit tillräckligt skydd.
Jag förgror i skiftet mars-april (kanske kan börja tidigare i mjöljkartonger?).
I andra halvan av april sätter jag ut dom med dubbel fiberduk över.
Då kommer dom igång i det ofta fina aprilvädret, och klarar lättare frost.
Ett år när det blev svinkallt i flera dagar la jag filtar på pinnar över duken.
Så här har jag alltid midsommarpotatis. Det är så mycket godare med egen midsommarpära!
torvan
Tack ska ni ha!
Ska prova på det här i år.
Ska dom stå mörkt och kallt
eller går det i växthuset?
Torvan
KURT
CITAT (torvan @ 06-03-2007, 11:43) *
Tack ska ni ha!
Ska prova på det här i år.
Ska dom stå mörkt och kallt
eller går det i växthuset?
Torvan

Den skall stå ljust och svalt, 15-16 grader. Läs gärna mera hos Odla med P1.
torvan
Tack för länken! torvan
Jonas70
Mycket intressanta tips om potatisodling. Man tackar.
ingrid fuxwall
Själv lägger jag potatis att gro senast den 26:e februari - hittade det datumet i en bok för många år sedan.

Sedan fyller jag en mjölpåse, mjölet är borta, med jord (Jord/torv eller kossa i påse) och stoppar ner en potatis med groddar.
Påsen sätter jag i en mjölkkartong och sedan får dessa kartonger stå ute i solen alternativt inne om det är för kallt.

När grodden, det gröna, kommit upp sätter jag påsen - man skär bort botten på mjölkkartongen och förpassar allt ner allt i en hink.

Denna hink bär man sedan ut och in allt efter väder och sedan kan man börja njuta av potatis tidigt, men man får bara ta de stora, de små sparas och när det sedan blir tillräckligt varmt ute pysslar man ner hela innehållet i landet och vill det sig väl får man lika bra skörd som jag fick förra året, tror att som mest vart det 50 potatisar per utsäde.

Att förgro potatis i påse är ett gammalt påfund - min mormor berättade för mig att på sina ställen kunde man i hennes barndom se dessa påsar sticka upp i jorden - hon växte upp i zon ett och där de slapp mellanlanda i spänner.

ingrid
Wilmer
Ett litet tips till för den som är lite sent ute (som vi var i fjol). Då planterades potatisen i div kärl ovanpå jord. Sedan ställdes hela härligheten på golv med golvvärme. Jorden lätt fuktad. Det blev fina rötter, bara lite - blast?- men så fort de kom i jorden UTOMHUS satte de fart värre även uppåt. Fungerade i alla fall för oss! (kanske nödlösning men fort gick det!).

Wilma
kollba
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-03-2007, 21:46) *
Sedan fyller jag en mjölpåse, mjölet är borta, med jord (Jord/torv eller kossa i påse) och stoppar ner en potatis med groddar.
Påsen sätter jag i en mjölkkartong och sedan får dessa kartonger stå ute i solen alternativt inne om det är för kallt.

När grodden, det gröna, kommit upp sätter jag påsen - man skär bort botten på mjölkkartongen och förpassar allt ner allt i en hink.

Jag kan förstå att man använde påse förr när man inte hade mjölkpaket...
Men varför använder du påse ?
Kan du inte lika gärna sätta potatisen i mjölkpaketet direkt ?

KURT
CITAT (kollba @ 07-03-2007, 12:43) *
Jag kan förstå att man använde påse förr när man inte hade mjölkpaket...
Men varför använder du påse ?
Kan du inte lika gärna sätta potatisen i mjölkpaketet direkt ?

En fördel är ju att det är lättare att få ur den ur mjölkpaketet med intakt rotnät, då stör man tillväxten minimalt när man planterar om.
kollba
CITAT (KURT @ 07-03-2007, 11:46) *
En fördel är ju att det är lättare att få ur den ur mjölkpaketet med intakt rotnät, då stör man tillväxten minimalt när man planterar om.

Tveksamt...
Påsen har antagligen ruttnat sönder... I annat fall varför skär Ingrid ur botten på mjölkpaketet ?
ingrid fuxwall
CITAT (kollba @ 07-03-2007, 11:58) *
Tveksamt...
Påsen har antagligen ruttnat sönder... I annat fall varför skär Ingrid ur botten på mjölkpaketet ?

Påsen har inte ruttnat sönder men de brukar vara ganska sköra så därför gör jag så, vill ju inte störa det som växer sleeping.gif

ingrid
Jonas70
Jag tror att jag ska testa på det där med att förgro i mjölkkartonger i alla fall.
Jag har en hel hög med sparade mölkkartonger i förrådet.
KURT
Idag planteras den första potatisen på friland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon