Full version: känns den bekant?
erkperk
har ett litet problem..
fick en växt av en kompis i present. men jag har ingen aning om vad det är för något. och nu verkar det som att den har tappat livsglädjen.
hur ska jag sköta den på bästa sätt? och vad är det för något?
snälla hjälp mig! vill ju inte ha ihjäl min present... :/
anna_rispan
jag ser inte vad det är. alltså jag kan inte vad det är för växt. men prova o ställ den så ljust du kan. antingen i ett förnster elelr under ett lysrör ex. vid diskbänken. o håll koll på vattningen. inte för mycket o inte för lite.
maimiti
Det ser ut som Dischidia pectantoides. Ljust, men inte soligt, och lite lagom fuktigt. Den tål att torka lite, men inte någon längre tid och inte vill den ha det blött heller.
solan_2

Ursäkta att jag frågar men vad är Dischidia pectantoides? Finns det inget svenskt namn??
Tycker det är så tråkigt när det bara används latinska namn sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Dischidia pectenoides, taggig rotgömma (ska du söka info är dock det vetenskapliga namnet bäst att söka på då får du träffar över hela världen OBS! stavningen är viktig när man söker på nätet)
igl
Dischidia pectenoides kallas även pungranka. sök på det rätta latinska namnet så hittar du info.
mvh
inger
solan_2
thanks.gif för upplysningen. men ibland tycker jag att det
är jobbigt hänga med på forumet om jag måste googla så
fort det bara står det latinska namnet.
Men jag lär mig mer o mer allt eftersom smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om det bara är svenska namnet man vill ha (ifall det finns ett, alla växter har inte svenska namn) så går det nog snabbast att få fram dem genom en sökning i databasen på SKUD.

http://skud.ngb.se/
maimiti
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-03-2007, 22:01) *
OBS! stavningen är viktig när man söker på nätet)

Oops! Förlåt felstavningen blush.gif Missade det totalt, tom andra gången jag läste mitt eget inlägg... blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon