Eva i Västerås
06-03-2007, 13:12
Nu ska den snart igång också. Ska olja in den i helgen.
[attachment=239:Komposten_2.JPG]
maimiti
06-03-2007, 13:22
Den var ju himla snygg! Hur mycket rymmer den och har du någon byggbeskrivning?
Fast å andra sidan, ska vi bygga en själv blir det aldrig av så det är nog bättre att köpa

En i trä är ju klart mer dekorativ i trädgården än de där vidundren i plast...
Eva i Västerås
06-03-2007, 15:23
Nä, jag har köpt den. Den kommer härifrån:
Kompostbutikenoch har måtten Höjd 0,85 m x Bredd 1,15 m x Djup 0,67 m.
Det är en maskkompost.
Verkar himla lätthanterlig, med löstagbara framsidor för urskottning.
fruberglund
06-03-2007, 18:07
Ja den var fin Eva, helt klart finare än plasttunnorna!
kristerh
08-03-2007, 16:17
tycker den ser jättefin ut
va snygg! och lärk är ju helt suveränt som kompostbygge då det är naturens eget "tryckat"

får man nyfika vad den kostade?
Skogsindustrierna har byggbeskrivning av trädgårdskompost (med utrymme mellan brädorna).
Eva i Västerås
09-03-2007, 15:32
3200 i butiken.
ca 3600 levererat hem till min uteplats för att företagaren hade vägen förbi Västerås.
Skogsindustriernas kompostskiss är ju på en ren trädgårdskompost, öppen, men denna är en isolerad maskkompost som funkar året om, dessutom av lärkträ.
Spännande Eva, ska du ha den inne i ett förråd och köpa maskar. Lägger man allt matavfall där ? Blir det ev lukt ? I min matkompost ute blir det en en del småflugor, hur gör man med dom ?
Eva i Västerås
11-03-2007, 21:01
Nä, den kommer att stå utomhus. Den är isolerad.
Lukt har jag inte haft problem med förut, men då hade jag komposten längre från huset.
Vi har kommunal kompostinsamling, så jag tänker faktiskt lägga de värsta luktkällorna och odjursdragarna i tunnan för bortforsling. I alla fall tills jag ser hur det går med den här komposten. Vi ska ha utrymme för trädgårdsavfall från dels 400 m2 tomt.(Det ska bli mycket hoppas jag, i alla fall på sikt. Än är det inte så mycket växter på tomten.) Och dessutom städavfall efter 2 marsvin. Räknar med ett trevligt tillskott med gödslat kutterspån.
Småflugor kan det bli, men då gräver jag om och lägger jag ett lager spån. Någon sa att dom har ett lock av tjockt med tidningar för att hålla flugorna borta. Småflugor är väl ingen fara, men när det blir spyflugor i köttavfallet... Brrrr!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.