anneli85
Pinsam fråga, men när är bästa planteringstid för liljor confused.gif . Kolla i Kajsas album och det är ju himla fint med liljor och rosor ihop så det ska jag försöka satsa på. Sen en till fråga inte dags ännu men ändå.......tänkte göra en stor plantering med påskliljor typ fritt växande i gräset, har ni något tips på nån bra sort som kanske förökar sig?
kerstin z5-6
Inget pinsamt med den frågan !Det går fint att plantera liljor på våren -och eftersom du bor i svalare zon antar jag ?
så är det då du SKA plantera dem
De flesta orientale sorter ,går bara fint , likaså alla krolliljor

Siberia, är en väldigt härdig vit orientalehybrid, likaså lilium Fata Morgana -bild nedan

din påsklilje plantering gör du i höst-du kan välja vilka sorter du vill
anneli85
Måste jag göra nån jordförbättring till påsklökarna i höst, eller duger det med jorden som är?
kerstin z5-6
Om du har tänker ha dem i vanlig gräsmatte- äng förhållanden ? brukar de inte säga nej till benmjöl vid planteringen -och gärna rundlar" i gräset där du luckrat jorden med grep , tagit bort ytgräset )så de kan etablara sig lite enklare ...
Kajsa
Tycker att dom asiatiska liljorna är bäst och kommer igen år efter år
Här lite olika sorter av dom, Mont Blanc, Rosita, Enchantment, Grand Cru, Medallion
Citronella, Pink Tiger, Fire King, Cote d`Azur, Milano mm

Asiatisk lilja, Connecticut King kommer alltid igen.

Orientliljorna går alltid först bort hos mig, dom måste förnyas.
Likaså Trumpetliljor. Tigerliljor, Brandliljor är utmärkta, blir gamla.
Krolliljor sprider sig som ogräs, inte bra i rabatter.
Har en sandig jord det trivs dom med, så ska dom ha lövkompost varje år.
Benmjöl i gropen, gräv ner dom flesta djupt 20-30 cm.
Styva lerjordar är inget bra för liljor, då måste man blanda upp mycket.

Grand Cru, Asiatisk lilja
Det är alltid asiatiska sorter jag får många fler lökar av med åren.
anneli85
Vilka liljor, jag kommer att bli ruinerad. Var köper ni era liljor, antar att ni köper dom som lök och inte krukodlad confused.gif
evelina
Du kan handla här på Odla.nu. Här har jag köpt massor av liljor förut.

När jag planterar dom på våren häller jag lite sand och 1 msk benmjöl i gropen.

Handla här
Helen i Piteå Zon 5
och jag brukar handla mina Liljor bla. här

http://www.eurobulb.nl/

http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/

http://www.botanicus.nu/ . Här kan man bara handla på bestömda tider

http://www.fromedposten.se/
kerstin z5-6
<Hur planterar du dina orientale Kajsa -eftersom de går ut ?

De asiatiska går förstås bra här i 5-6 de med , de är nog allra härdigast .

Lilium Orientale-grp är korsningar av Lilium auratum, L japonicum, L rubellum, L speciosum ... mfl
Så både de orientaliska och asiatiska är nog rättare att kalla "hybrider" -av dessa är tex
Stargazer", "Siberia ,orientalehybrider medan tex Grand Cru är en asiatisk hybrid
Bägge typerna är härdiga utan problem i z6
anneli85
Vad tycker liljor om, sol, skugga eller lite av båda?
Kajsa
Har ingen annan förklaring än att jag har för kallt för Orientliljorna, Star Gazer tex kommer upp 1-2 år sedan är det adjö.
Köpte en större påse orientliljor och grävde ner för 4 år sedan, ingen är kvar.
I år har jag beställt liljor av Botaniska i Göteborg, visst var det du Helen som tipsade om det ( för sent beställa nu )
I deras lilla lilje häfte från Botaniska står att läsa, Asiatiska liljor, kallas också Flocklilja är härdiga till zon 5.
Orientliljor bara zon 2-3. Men undantag finns ju alltid om man kan skapa perfekta lägen osv.
Tigerlja, Krolllija, Brandlilja är härdiga i nästan hela landet.
Beställde bl.a L. hansonii, där stog det att den var härdig långt upp i landet, jag försöker köpa lite strängare nu
och läsa på lite mer först. Så man får prova, alla har vi väl olika jord och lägen.
Kajsa
Det brukar stå om man läser om liljor " att dom ska stå med huvudet i solen och fötterna i skuggan "
Och bästa tiden plantera liljor är slutet av sommaren/ början av hösten.
Men visst går det på våren, men en del kanske inte blommar den sommaren.
kerstin z5-6
och i löklistan AoT står asiatiska i z8 och orientaliska i z6 ...
nää du kan inte ha för kallt , vi har ju långa perioder med -30 ?
Väldränerat ska väl liljor ha .. men jag har en del i lerjord ..smile.gif
Sen måste man ju testa allt tre gånger på tre ställen vet du väl Kajsa smile.gifsmile.gifsmile.gif
Ophelia
Vilka härliga karameller wub.gif
Merlin
Tänkt bara tipsa om Netto som just nu säljer liljor för 9,95 påsen. Det är sorterna lilium asiatic Conneticut King och Gran paradiso och en vit sort som jag har glömd namnet på. Jag köpte förra våren och dom blommade första sommaren, jättefin kvalitet trots det låga priset tummenupp.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Merlin @ 08-03-2007, 20:56) *
Tänkt bara tipsa om Netto som just nu säljer liljor för 9,95 påsen. Det är sorterna lilium asiatic Conneticut King och Gran paradiso och en vit sort som jag har glömd namnet på. Jag köpte förra våren och dom blommade första sommaren, jättefin kvalitet trots det låga priset tummenupp.gif

Då måste jag leta reda på närmsta netto

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon